Історія України в документальному кіно
Освітня програма: Практична (публічна) історія з поглибленим вивченням іноземних мов
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія України в документальному кіно
Код дисципліни
ВК.2.05
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Сформувати у студентів уявлення про зміст і сутність основних етапів процесу відображення вітчизняної історії в документальному кіно, сприйнятті документального кіно як історичного джерела. Простежити витоки становлення української історичної кінодокументалістики, ознайомити студентів з процесом створення історичного документального кіно та роботою історика-консультанта в кіно-документальних проєктах.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
а) знати:
- історичний термінологічно-понятійний апарат, сучасні методи історичного пізнання;
- орієнтуватися в історії України від найдавніших часів до сьогодення;
- причини і перебіг найбільш контраверсійних тем вітчизняної історії;
- типові суспільні історичні міфи та стереотипи;
- витоки кінодокументалістики;
б) вміти:
- аналізувати історичні документи візуального та аудіо типу;
- працювати із сучасною фаховою літературою іноземною мовою;
- узагальнювати
- створювати презентації у програмі «Power point»;
в) володіти елементарними навичками аналізу візуальних історичних джерел, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Історія України в документальному кіно» знайомить студентів із головними особливостями, розвитку української та світової історичної кінодокументалістики, розкриває основні теми і напрямки висвітлення вітчизняної історії в документальному кіно. В ході навчання студенти ознайомлюються з процесом створення історичного документального кіно, основними його етапами (від формування задуму-ідеї до презентації готового продукту). Під час роботи зі студентами їм демонструються найбільш яскраві зразки українських і зарубіжних документальних фільмів різних типів і стилів, що відображають події з історії України. Шляхом аналізу помилок і переваг кожного фільму (вдало/невдало підібраний відеоряд, вдало/невдало підібрані експерти, вдало/невдало використані документи, коректність/некоректність цитувань тощо), даються практичні поради для роботи майбутнього історичного консультанта і сценариста на кіно-документальних проєктах.
Загальний обсяг 120 год., в тому числі: Лекцій – 30 год. Семінарів - 14. Самостійна робота – 76 год. Залік.
Рекомендована та необхідна література
1. Зінченко Л. Сергій Буковський та новий кінематографічний погляд на історію // Українське кіно від 1960-х до сьогодні. Проблема виживання. Зб. ст. / Упоряд. Л. Брюховецька. ‒ К. 2010. ‒ С. 165‒175.
2. Зубавіна І. Кінематограф незалежної України: тенденції, фільми, постаті. – К., 2007. – 296 с.
3. Міщенко М.М. Документальний кінематограф України: між історичною реконструкцією та філософським осмисленням // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Філософія, Філософські перипетії. – 2014. - № 1116, Вип. 50. – С. 47 – 51.
4. Марченко С. Історико-пізнавальне кіно як феномен незалежної України. На матеріалі серіалу «Невідома Україна» та інших науково-пізнавальних кіноінтерпретацій історії // Українське кіно від 1960-х до сьогодні. Проблема виживання. Зб. ст. / Упоряд. Л. Брюховецька. ‒ К., 2010. ‒ С. 191‒208.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Оцінюються такі результати навчання студента:
• Знання основних фактів з історії української кінодокументалістики, розуміння головних тенденцій розвитку історичного документального кіно в Україні та світі.
• Вміння аналізувати візуальні історичні джерела та здійснювати комплексний аналіз історичного документального кіно.
• Вміння послідовно і чітко викласти свою думку під час формулювання головної ідеї історико-документального фільму та створення його сценарію.
Форма проведення заліку: письмова, творчі завдання, що потребують розгорнутих відповідей.
Мінімальний пороговий рівень залікової оцінки, за якої залік вважається складеним – 10 балів.
Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо під час семестру набрав менше ніж 40 балів. Рекомендований мінімум допуску до заліку – 46 балів.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем змістових модулів – бали, отримані під час семінарів (усні опитування); за виконання самостійної роботи (презентація); отримані під час модульного контролю (письмові завдання); отримані під час складання підсумкового контролю (залік) за виконання запропонованих творчих завдань.
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. До змістового модулю 1 (ЗМ 1) входять теми 1-4, до змістового модулю 2 (ЗМ 2) – теми 5-8.
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (модульний контроль, усне опитування, презентація) і підсумкове оцінювання (залік).
Загальна сума балів – 100 балів (з них: семестрове оцінювання 80 балів; підсумкове оцінювання (залік) – 20 балів).
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни