Культура повсякденності

Освітня програма: ОПП Культурологія 2020

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Культура повсякденності
Код дисципліни
ННД.18
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Зміст, характерні ознаки, специфікації феномену повсякденності Етапи концептуалізації поняття «культура повсякденності» Специфіку культурологічного аналізу повсякденності Причини актуалізації проблематики повсякденності в гуманітаристиці XX ст. Вміти: Володіти культурологічним категоріально-понятійним апаратом для аналізу культури повсякденності Аналізувати стан структур повсякденності у різних соціокультурних контекстах та історичних епохах Виявляти та аргументувати взаємозв’язки та взаємовпливи різних структур повсякденності на інші види соціальної реальності Здійснювати експертний/порівняльний аналіз структур повсякденності Комунікація: Брати участь у полеміці в процесі аудиторної роботи Презентувати результати проведених досліджень Автономність та відповідальність: Шукати та критично опрацьовувати інформативні джерела Приймати рішення щодо вибору методів та форм власного аналітичного дослідження
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати: основні здобутки матеріальної та духовної культури, їхні суттєві риси; етапи та характеристики історично-культурного процесу; основи етики, естетики, соціології культури; базові культурологічні поняття та категорії; основні культурологічні теорії та методи культурологічних досліджень. 2. Вміти: збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури, культурних процесів та подій; пояснювати сутність феномену культури, її роль у людському житті. 3. Володіти: елементарними навичками роботи з консолідованою інформацією, а саме, отримувати та аналізувати інформацію з різних джерел та системно інтегрувати різнотипні інформаційні ресурси.
Зміст навчальної дисципліни
Частина 1. Теоретичні аспекти культури повсякденності Тема 1. Феномен повсякденності як об’єкт наукового дослідження Тема 2. «Повсякденнознавство» як науковий напрям Тема 3. Джерела та методи вивчення культури повсякденності Контрольна робота Частина 2. Структури культури повсякденності Тема 4. Простір повсякденності: дім, поселення Тема 5. Тіло людини у просторі культури повсякденності Тема 6. Їжа в культурі повсякденності Тема 7. Одяг, зачіска, косметика та аромати у повсякденному житті Тема 8. Світ приватного життя в культурі повсякденності Індивідуальна проектна робота, присвячена аналізу структур культури повсякденності (за вільним вибором студента)
Рекомендована та необхідна література
1. Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм XV-XVIII ст. – К.: Основи,1995. –Т.1. Структури повсякденності: можливе і неможливе. 2. Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології Чужого.– К.: ППС, 2004. – 206 с. 3. Диса К. Історія повсякденного життя в ранньомодерній Європі. – К.: Видавничий дім. Києво-Могилянська академія,2014. – 302 с. 4. Шюц А. , Лукман Т. Структури життєсвіту. – Харків: Фоліо,2018. – 540 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Оцінювання семестрової роботи: 1. Усна доповідь, доповнення, участь в дискусіях на семінарах – 18 / 30 балів. 2. Самостійна робота No1: Конспект першоджерел – 3 / 6 балів. Самостійна робота No2 Індивідуальна проектна робота, присвячена аналізу структур повсякденності (за вибором студента) – 11 / 18 балів. 3. Контрольна робота – 4 / 6 балів. Іспит у письмовій формі – 24 / 40 балів.
Методи та критерії оцінювання
Лекція, семінар, самостійна робота
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет