Дискурсологія та робота з текстом

Освітня програма: Германська філологія і переклад (шведська мова та англійська мова)

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Дискурсологія та робота з текстом
Код дисципліни
ВБ.1.02
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 7. Аналiзувати, порiвнювати i класифiкувати рiзнi напрямки i школи в лiнгвiстицi. ПРН 9. Характеризувати теоретичнi засади (концепцiї, категорiї, принципи, основнi поняття тощо) та прикладнi аспекти обраної фiлологiчної спецiалiзацiї. ПРН 16. Використовувати спецiалiзованi концептуальнi знання з обраної фiлологiчної галузi для розв’язання складних задач i проблем, що потребує оновлення та iнтеграцiї знань, часто в умовах неповної/недостатньої iнформацiї та суперечливих вимог.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Навчальна дисциплiна “Дискурсологія та робота з текстом” передбачає володiння шведською мовою на рiвнi не нижче B2 згiдно з Загальноєвропейськими рекомендацiями з мовної освiти, а також базується на теоретичних знаннях, набутих студентами пiд час вивчення лінгвістичних дисциплін.
Зміст навчальної дисципліни
Дисциплiна “Дискурсологія та робота з текстом” охоплює лекцiйнi та семінарські заняття. На лекцiйних заняттях студенти знайомляться з iсторiєю, основними положеннями, напрямками, проблемами дискурсології, оволодiвають її термiнологiчним апаратом, а також набувають практичні навички дискурс-аналізу та аналiзу текстiв. Розпочинається вивчення курсу з короткого iсторичного огляду змістового наповнення поняття дискурсу, його трактувань в межах різних галузей і підходів. Розглядається дискурс-аналіз як теорія й метод. Після цього проводиться детальніший огляд трьох підходів до аналізу дискурсу: теорії дискурсу Фуко; теорії дискурсу Лаклау-Муффа, а також критичного дискурс-аналізу. Після цього на семінарських заняттях студенти проводять аналіз обраного ними дискурсу відповідно до розглянутих на лекційних заняттях теоретичних засад і методологічних принципів, презентують його результати та проводять обговорення.
Рекомендована та необхідна література
1. Cтасюк О.С. Інтердискурсивність як засіб формування парламентської мови (на матеріалі стенограм пленарних засідань Бундестагу ФРН) / О.С. Стасюк // Мовні і концептуальні картини світу. – К. : ВПЦ «Київський університет», 2017. – Вип. 61. – С. 149-154. 2. Шевченко I.С. Iнтердискурсивнiсть полiтичного дискурсу / I.С. Шевченко // Вiсник ХНУ. – Х., 2009. – № 848. – С. 53-57. 3. Bolander M. Funktionell svensk grammatik / Maria Bolander. — Stockholm : Liber, 2012. — 256 s. 4. Boréus K., Bergström G. Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys / Kristina Boréus, Göran Bergström. — Lund : Studentlitteratur, 2018. — 441 s. 5. Fairclough N. Discourse and social change / Norman Fairclough. – Cambridge : Polity Press, 1992. – 259 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Освітні заходи: лекції, практичні заняття, самостійна робота. Методи викладання: Пояснювально-ілюстративний метод, метод проблемного навчання (проблемна лекція), дослідницький метод, підготовка та обговорення презентацій за результатами наукового пошуку, наукові дискусії, творчо-аналітичні завдання.
Методи та критерії оцінювання
Поточне оцінювання: усне опитування, тест, доповідь, аналітичне завдання. Підсумкове оцінювання - залік. Критерії оцінювання за кожною формою контролю наведені в робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
українська, шведська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра германської філології та перекладу
Навчально-науковий інститут філології