Психофонетичні аспекти усної комунікації

Освітня програма: «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Психофонетичні аспекти усної комунікації
Код дисципліни
ННД.08
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження у галузі прикладної лінгвістики. ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти сучасної лінгвістики. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування нормативного курсу «Сучасна українська мова: фонетика, фонологія». 2. Знання теоретичних основ загального мовознавства, сучасної української літературної мови, основних законів логіки, філософії і психології. 3. Вільне володіння українською мовою - усно та письмово, знання української орфографії та пунктуації. Володіння методиками традиційного лінгвістичного аналізу одиниць усіх рівнів організації системи української мови, а також навичками роботи з лінгвістичною літературою, лексикографічними, довідковими джерелами, з інформацією в інтернет-ресурсах; уміння виокремлювати достовірний матеріал в інформаційному полі.
Зміст навчальної дисципліни
Студенти ознайомлюються з теоретичними основами породження і сприйняття мовлення в експериментально-фонетичному та психофонетичному аспектах, здобувають навички у визначенні особливостей артикуляційної бази мови. Курс передбачає глибоке засвоєння орфоепічних норм української мови; вдосконалення власного мовлення на зразках класичного дикторського прочитання текстів різних жанрів. Студенти засвоюють відмінності усного і письмового текстів (на лексичному, морфологічному, синтаксичному рівнях), проводять паралелі між орфоепічними та орфографічними нормами, ознайомлюються з техніками дихання та володіння голосом; навчаються готувати письмові тексти різних жанрів до озвучування із застосуванням розмітки тексту знаками партитури; розпізнавати й класифікувати помилки в публічному мовленні (у ЗМІ, у виступах науковців, політиків та ін.).
Рекомендована та необхідна література
1. Бас-Кононенко О.В. Артикуляційна база української мови (за даними палатографування і кінорентгенографування відкритих складів) // Torun (Польща): Studia slavica VI – Nauki humanistyczno-spoleczne – Zeszyt 351 – 2001. – S. 57-69. 2. Бас-Кононенко О.В. Вимовні норми як мірило милозвучності української мови (на матеріалі орфоепічних словників). - Українська мова, 2019, № 1. 3. Бацевич Ф. Основи комунікативної девіатології. – Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2000. – 237 с. 5. Дружинець М. Л. Українське усне мовлення: психо- та соціофонетичний аспекти : монографія / М. Л. Дружинець. – Одеса: Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, 2019. – 580 с. 6. Левицький В.В. Звуковий символізм: основні поняття, ідеї, результати // Мовознавство, 1993. – № 1. – С. 16 -25. 10. Любченко Ю.В. Виражальна система радіожурналістики: монографія / Ю.В.Любченко. – Запоріжжя: ААТандем, 2016. – 192 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Дисципліна належить до дослідницького складника освітньої програми «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)», курс передбачає методи і технології семінарських занять, що сприяють формуванню та поліпшенню науково-дослідницьких навичок магістрантів. Заняття проводяться у вигляді лекцій, семінарів, з використанням інтерактивних методів навчання. Упродовж семестру із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контролю.
Методи та критерії оцінювання
Відповідь на семінарському занятті (участь в науковій дискусії). Презентація з аудіо записами дослідницького завдання. Контрольна робота.
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології