Основи наратології
Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
            Назва дисципліни
        
        
            Основи наратології
        
    
            Код дисципліни
        
        
            ВБ.1.09
        
    
            Тип модуля 
        
        
            Вибіркова дисципліна для ОП
        
    
            Цикл вищої освіти
        
        
            Перший
        
    
            Рік навчання
        
        
            2023/2024
        
    
            Семестр / Триместр
        
        
            7 Семестр
        
    
            Кількість кредитів ЕСТS
        
        
            5
        
    
            Результати навчання
        
        
            ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН 19. Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології. ПРН 23.1 Інтерпретувати художні твори за їхніми жанровими, поетико-стильовими особливостями. 
        
    
            Форма навчання
        
        
            Очна форма
        
    
            Попередні умови та додаткові вимоги
        
        
            Студент повинен: успішно опанувати основи знань зі вступу до літературознавства, історії української та зарубіжної літератур.
Необхідною умовою доступу до дисципліни «Основи наратології» є такі компетентності студента:
1.Знати: специфіку наратології як галузі сучасного літературознавства; основні поняття наратології; основні наратологічні концепції; основи наратологічного аналізу.
2.Вміти: аналізувати  літературні наративи епіки; володіти принципами та прийомами  наративно-дискурсивного вивчення літератури; з'ясовувати особливості наративної структури художніх текстів різних епічних жанрів; пояснювати закономірності еволюції та трансформації літературних наративів.
3.Володіти елементарними навичками : аналізу художнього тексту; застосовувати на практиці здобуті знання (під час написання рефератів, модульних контрольних робіт). 
        
    
            Зміст навчальної дисципліни
        
        
            Мета дисципліни – засвоєння основних положень наратології, специфіки наративного дискурсу в епічних творах, термінологічного апарату цієї дисципліни, принципів та прийомів наратологічного аналізу. Її вивчення передбачає розуміння наратології як галузі літературознавства в контексті наукових парадигм структуралізму й постструктуралізму, з’ясування предмету, мети, завдань і методологічних засад наратології, порівняння наратології і традиційної теорії розповіді, засвоєння основних понять цієї дисципліни (історія, наратив/нарація, дискурс, фокалізація, типи нараторів). Теоретичний аспект підпорядковується практичному завданню – наратологічному аналізові епічних текстів різних жанрів і різних художньо-стильових парадигм.
        
    
            Рекомендована та необхідна література
        
        
            1.Баррі П. Вступ до теорії. Літературознавство та культорологія. Київ, 2008. 241 с.
2.Бехта І. А. Дискурс наратора в англомовній прозі. Київ, 2004. 304 с.
3. Мацевко-Бекерська Л.В. Українська мала проза кінця XIX - початку XX ст. у дзеркалі наратології. Львів, 2008. 334 с. 4.Папуша І. Modus ponens. Нариси з наратології. Тернопіль, 2013. 260 с. 5.Савчук Р.І. Історія становлення наратології: від античної поетики до нових наратологічнх практик студіювання художнього тексту. Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Серія Філологія-Педагогіка-Психологія. 2021. Вип.31. С.111-119.
6.Собчук О.В. Переосмислення понять наративності, персонажа і фокалізації в сучасній когнітивній наратології. Магістеріум.  2020. Випуск 48. Літературознавчі студії. С. 108–113. 
7.Greimas A. Structural Semantics: An Attempt at a Method. Trans. by Danielle McDowell, Ronald Schleifer and Alan Velie. Lincoln, NE : University of Nebraska Press, 1983.
        
    
            Заплановані освітні заходи та методи викладання
        
        
            Освітні заходи – модульні контрольні роботи (максимальна оцінка 24, мінімальна – 17 балів), усні відповіді, доповнення.
Методи викладання – лекції, семінари (максимальна оцінка 4, мінімальна – 2 бали), самостійна робота.
        
    
            Методи та критерії оцінювання
        
        
            Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форм контролю, описаних у п. 7.1. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують «зараховано». Студенти, які не набрали мінімально позитивної кількості балів – 60, отримують – «незараховано». Студентам, які за семестр набрали сумарно менше ніж 60 балів, для складання заліку необхідно скласти матеріал за темами, за якими виникла заборгованість, шляхом написання самостійних робіт, рефератів або ж за потреби – контрольної роботи.
Шкала відповідності  підсумкових балів
Зараховано / Passed	60–100
Не зараховано / Fail	0–59
        
    
            Мова викладання
        
        
            Українська
        
    Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни