Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова" : Частина 5. Синтаксис

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова" : Частина 5. Синтаксис
Код дисципліни
ОК.13.05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 1 Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 4 Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 9 Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української та англійської мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 10, ПРН 12, ПРН 14, ПРН 15 - повний перелік результатів навчання за освітнім компонентом подано у робочій навчальній програмі дисципліни.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти повинні мати 1) знання базових понять синтаксису сучасної української мови відповідно до програми за середню школу; 2) володіння методиками аналізів мовних одиниць дореченнєвого рівня (фонема, морфема, слово)) 3) уміння моделювати синтаксичні структури на основі відношень і зв’язків між словами.
Зміст навчальної дисципліни
Мета навчальної дисципліни ‒ ознайомити студентів із базовими положеннями та поняттями синтаксису української мови, із традиційними й новітніми поглядами на структурно-семантичну природу речення; виробити навички застосовувати набуті знання на практиці, здійснюючи синтаксичний аналіз простого та складного речення. Навчальна дисципліна «Сучасна українська мова. Синтаксис» входить до комплексної дисципліни «Сучасна українська мова» для підготовки бакалаврів за освітньою програмою «Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова». Дисципліна охоплює такі змістові блоки: 1. Основні поняття синтаксису української мови. 2. Словосполучення як синтаксична одиниця. Типи словосполучень. 3. Речення як синтаксична одиниця. Просте двоскладне речення, його типи. Односкладне речення і його типи. 4. Просте ускладнене речення. Структурне і семантичне ускладнення простого речення. 5. Складне речення. Типологія складносурядних речень. 6. Складнопідрядні речення (принципи класифікації, структурно-семантична характеристика). 7. Складні речення з недиференційованим синтаксичним зв’язком (питання про безсполучниковість, класифікаційні ознаки). 8. Складні неелементарні речення (синтаксичний аналіз).
Рекомендована та необхідна література
1.Арібжанова І. М. Сучасна українська мова. Базові поняття синтаксису : навч. посіб. Київ, 2016. 2. Вихованець І. Р. Граматика української мови: Синтаксис. Київ, 1993. 3. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис. Донецьк, 2001. 4. Слинько І. І., Гуйванюк Н. В., Кобилянська М. Ф. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання. Київ, 1994; 5. Сучасна українська мова: Синтаксис: підручник / А. К. Мойсієнко та ін.; за ред. А. К. Мойсієнка. Київ, 2013. 6. Синтаксис української мови : хрестоматія : у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. Ч. 1. Київ, 2019. 7. Синтаксис української мови : хрестоматія : у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. Ч. 2. Київ, 2019. 8. Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. Київ, 2004. 9. Христіанінова Р. Складнопідрядні речення в сучасній українській літературній мові. Київ, 2012.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: -завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; -відповідь на семінарських заняттях; -творчі завдання; -участь у дискусії; -написання тестів; -написання індивідуальної контрольної роботи. Методи: лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – макс. 3 бали на кожному із 7 занять, доповнення – макс. 2 бали на кожному із 6 занять, написання тестів – макс. 5 балів за кожний із 3 тестів, написання підсумкової контрольної роботи – макс. 12 балів). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: • у максимальному вимірі 100 балів, • у мінімальному вимірі 60 балів. • Підсумкове оцінювання: іспит
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології