Історичні та етнографічні регіони України

Освітня програма: Етнокультурологія з поглибленим вивченням іноземної мови

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Історичні та етнографічні регіони України
Код дисципліни
ОК.8
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 7. Розуміти чинники етнокультурної динаміки, принципи періодизації етнокультурних процесів, їх специфічні риси та характеристики. ПРН 8. Інтерпретувати етнокультурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту. ПРН 10. Розпізнавати та класифікувати різні типи етнокультурних продуктів, визначати їх якісні характеристики на основі комплексного аналізу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цієї дисципліни студенти повинні знати періодизацію та головні події з історії України, володіти фактологічним матеріалом з давньої історії та нової історії України. Уміти. Самостійно проводити етнографічні дослідження, використовуючи метод безпосереднього спостереження, етносоціологічний та інші методи; ідентифікувати етнічний емпіричний матеріал у питаннях його генезису, функцій, культурно-побутових взаємин з іншими етносами; дати історико-етнографічну характеристику різних регіонів України; робити історико-культурний аналіз явищ і об’єктів матеріальної і духовної культури українців, етнічної традиції через розгляд звичаїв, обрядів, технологій і т. ін. Володіти елементарними навичками реферування наукового тексту, аналізу історичних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни– формування у студентів системного уявлення про процес районоутворення та районування, історичні (історико-географічні) та історико-етнографічні регіони України, їх межі й таксономічні рівні, основні віхи історичного розвитку та особливості традиційної культури. Анотація. Курс складається з двох змістових модулів. Перший ознайомлює з системою ключових понять регіональної проблематики; чинниками та етапами процесу районоутворення в Україні; історією та критеріями районування; еволюцією адміністративно-територіальної системи; історичними (історико-географічними) та історико-етнографічними регіонами України. Другий модуль присвячено вивченню історичних (історико-географічних) та історико-етнографічних регіонів України: їх таксономічних рівнів, меж, основних віх історичного розвитку, специфічних рис традиційної матеріальної та духовної культури.
Рекомендована та необхідна література
1. Верменич Я.В. Історична регіоналістика: навчальний посібник / Я.В. Верменич. – К., 2014. 2. Глушко М. Етнографічне районування України: стан, проблеми, завдання (за матеріалами наукових досліджень другої половини XX – XXI століть) / М. Глушко // Вісник Львівського університету. Серія іст. 2009. – Вип. 44. – С.179–214. 3. Макарчук С.А. Історико-етнографічні райони України: навч. посіб. / С.А. Макарчук. – Львів, 2012. 4. Основи краєзнавства: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / кол. авт.; за заг. ред. чл.-кор. НАНУ О.П. Реєнта. – Х., 2016. 5. Українська етнологія: Навч. посібник / За ред. В. Борисенко. – К.: Либідь, 2007. 6. Гончаров О. Регіон історико-географічний / О. Гончаров // Історія в термінах і поняттях: довідник: Навч. посіб. / За аг. ред.. Орлової Т.В. – Вишгород, 2014. – С. 561 – 562.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
У курсі передбачено 2 змістові частини. Перша частина курсу – «Система ключових понять регіональної проблематики. Районування як наукова та практична проблема», Друга частина курсу – «Історичні та історико-етнографічні регіони України». Форми навчання: лекції, семінари, самостійна робота. Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (усна відповідь, доповнення, бліц-опитування, участь у дискусіях на лекціях та семінарських заняттях, проміжний контрольний тест, залік).
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання) - 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння,комунікація, автономність та відповідальність – 60% загальної оцінки. Оцінювання семестрової роботи:усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на лекціях і семінарах, бліц-опитування, проміжний контрольний тест: 25/45 б. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: усні відповіді, доповнення, бліц-опитування, проміжні контрольні тести, презентація наукової доповіді) та за самостійну роботу.
Мова викладання
Українська мова

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни