Аналіз і синтез усного мовлення
Освітня програма: «Прикладна (комп’ютерна) лінгвістика та англійська мова»
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
            Назва дисципліни
        
        
            Аналіз і синтез усного мовлення
        
    
            Код дисципліни
        
        
            ННД 12.03
        
    
            Тип модуля 
        
        
            Обов’язкова дисципліна для ОП
        
    
            Цикл вищої освіти
        
        
            Перший
        
    
            Рік навчання
        
        
            2023/2024
        
    
            Семестр / Триместр
        
        
            3 Семестр
        
    
            Кількість кредитів ЕСТS
        
        
            2
        
    
            Результати навчання
        
        
            ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів, зокрема  інноваційних міждисциплінарних підходів прикладної (комп’ютерної) лінгвістики та інформаційних технологій, і пояснювати їх взаємозв’язок у цілісній системі міждисциплінарних знань.
ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, явища і процеси методами структурної, математичної та комп’ютерної лінгвістики, представляти в алгоритмічному вигляді процеси аналізу і синтезу лінгвістичних об’єктів.
ПРН: 17, 25.
        
    
            Форма навчання
        
        
            Очна форма
        
    
            Попередні умови та додаткові вимоги
        
        
            1)	Успішне опанування курсів: Вступ до мовознавства, Вступ до  комп’ютерної лінгвістики, Фонетика української мови, Прикладна фонетика, Корпусна лінгвістика, Основи інформатики, Основи програмування;
2)	Знання теоретичних основ загального мовознавства, фонетики сучасної української мови, математичної та комп’ютерної лінгвістики, інформатики та програмування;
3)	Володіння методикою фонетичного аналізу; основами корпусних технологій, елементарними навичками математичного та комп’ютерного моделювання лінгвістичних явищ; математичними основами роботи комп’ютерної техніки;
4)	Уміння використовувати фонетичну та просодичну транскрипцію; проводити корпусну розмітку на різних рівнях, використовувати мову програмування для розв’язання задач введення, виведення та оброблення текстової та мовленнєвої інформації.
        
    
            Зміст навчальної дисципліни
        
        
            У межах дисципліни  розглядаються головні напрямки галузі мовленнєвих інформаційних технологій (автоматичний синтез та розпізнавання усного мовлення, розпізнавання мовця, розпізнавання мови); сучасні технології створення звукових баз даних і знань; засвоюються методи видобування акустико-фонетичної інформації з мовленнєвого потоку, а також історія та сучасний стан підходів до синтезу та розпізнавання мовлення. На практичних заняттях студенти матимуть можливість тестувати сучасні системи розпізнавання та синтезу мовлення, експериментувати з різними підходами до синтезу мовлення, вивчаючи переваги та недоліки кожного з них, працювати з сучасними базами даних і знань для розпізнавання мовлення. 
        
    
            Рекомендована та необхідна література
        
        
            Вінцюк Т.К., Сажок М.М., Селюх Р.А., Федорин Д.Я., Юхименко О.А., Робейко В.В. Автоматичне розпізнавання, розуміння та синтез мовленнєвих сигналів в Україні. // Управляющие системы и машины. – № 6 (278). –  Киев, 2018. – С. 7-24.
Плахотнікова О. Використання програми Elan в роботі зі звукозаписами корпусу українського усного мовлення // Українське мовознавство. Харків, 2014. – Вип. 44. – Част. 1. – С. 238-243.
Плющ Н., Бас-Кононенко О., Дудник З., Зубань О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. – К., 2002.
Робейко В.В., Сажок М.М. Розпізнавання спонтанного мовлення на основі акустичних композитних моделей слів у реальному часі. // Штучний інтелект. – № 4'2012. – Донецьк, 2012. – С. 253-263.
Сажок Н. Н., Робейко В. В., Федорин Д. Я., Селюх Р. А. Система преобразования телерадиовещания в текст для украинского языка. Управляющие системы и машины. 2015. № 6. С. 66–73.
        
    
            Заплановані освітні заходи та методи викладання
        
        
            Лекції, семінарські та лабораторні заняття, самостійна робота
Види робіт:
Відповідь на семінарському занятті
Лабораторна робота
Доповідь-аналіз наукової літератури
Самостійна практична робота (індивідуальне завдання / участь у спільному проєкті)
        
    
            Методи та критерії оцінювання
        
        
            Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (відповідь на семінарському занятті, лабораторна робота, доповідь-аналіз наукової літератури, самостійна практична робота (індивідуальне завдання / участь у спільному проєкті)). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів - 60, отримують - "зараховано". Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів - 60, отримують - "незараховано".
        
    
            Мова викладання
        
        
            Українська
        
    Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
 
                    
                            Валентина
                            Василівна
                            Робейко
                        
                        
                            Кафедра української мови та прикладної лінгвістики 
Навчально-науковий інститут філології
                    Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
                        Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
                    
                    
                        Навчально-науковий інститут філології