Соціальна робота з людьми похилого віку
Освітня програма: Соціальна робота бак
Структурний підрозділ: Факультет психології
Назва дисципліни
Соціальна робота з людьми похилого віку
Код дисципліни
ОК.39
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПР3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
ПР10. Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
ПР14. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
знати:
- основні теорії старіння;
- соціально-психологічні характеристики клієнтів соціальної роботи;
- теоретичні основи соціальної роботи з людьми похилого віку;
- особливості надання соціальної допомоги та соціально-психологічної підтримки клієнтам соціальної роботи;
- форми, методи та технології соціальної роботи з різними категоріями;
- складові ресурсного забезпечення соціальної роботи;
вміти:
- застосовувати теоретичні знання у практиці соціальної роботи з різними категоріями клієнтів;
- розробляти соціальні проекти та програми;
- допомагати у здійсненні ресурсного забезпечення соціальної роботи з різними клієнтами соціальної роботи;
- користуватися окремими психодіагностичними та соціально-педагогічними методами вивчення особистості;
- встановлювати психологічний контакт з клієнтом, враховуючи індивідуальні особливості;
- проводити різні форми індивідуальної роботи з клієнтами;
- оцінювати результати власної діяльності та робити прогноз на майбутнє.
Зміст навчальної дисципліни
Метою даного курсу є знайомство студентів із біосоціальними аспектами старіння та старості; із соціальними наслідками демографічних процесів, зумовлених старінням населення; із особливостями психо-соматичних, матеріально-побутових, законодавчо-правових, соціокультурних та інших проблем людей похилого віку; із дискусійними питаннями та проблемами соціальної політики і пенсійного забезпечення у контексті різних характеристик процесу старіння (вихід на пенсію, розмір пенсій, працевлаштування людей пенсійного віку, житлові питання, соціально-психологічна допомога людям похилого віку тощо). Багато уваги приділено вивченню психології похилого і старечого віку, розумінню деонтологічних питань у соціальній роботі з людьми похилого віку. Найважливішим завданням соціальної роботи з людьми похилого віку виступає зв'язок біологічного, психологічного та соціального підходів до старіння людини, що дозволяє підготувати студентів до практичної професійної діяльності.
Рекомендована та необхідна література
1. Єрмолаєва М. В. Сучасні технології психологічного консультування та психотерапії літніх людей - М.: МПСІ, 2007. - 96 с.
2. Мадридський міжнародний план дій щодо старіння: друга всесвіт. асамблея з проблем старіння, Мадрид, Іспанія, 8-12 квіт. 2012 р. – UNFPA – 2012 –108 с.
3. Мєльохін А. І. Психологічні моделі успішного старіння // Психол. журн. Міжнародного університету природи, суспільства та людини «Дубна». № 2. - 2014. - С. 44-61.
4. Піонтківська О. Г. Соціально-психологічна підтримка суспільної активності людей похилого віку: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. – Київ, 2018.
5. Психологія соціальної роботи: підручник / за ред. Ю.М. Швалба. – К.: «Основа», 2014. – 448 с.
6. Ушакова І. М. Геронтопсихологія: підручник – Х.: НУЦЗУ, 2014. – 236 с.
7. Холостова О. І. Соціальна геронтологія: Навчальний посібник. - М.: Дашков та К, 2009. - 344 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські завдання, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Порядок організації передбачених робочою навчальною програмою форм оцінювання здійснюється протягом семестру у ході виконання студентами творчих та репродуктивних завдань, самостійної роботи, підготовки доповідей та рефератів, складання модульної контрольної роботи, а також підсумкового виконання залікового завдання. За результатами роботи протягом семестру студент отримує підсумкову оцінку за 100-бальною системою, яка розраховується як накопичене оцінок за модулі протягом семестру.
Творчі та репродуктивні завдання з самостійної роботи – до 15 балів за кожне; підготовка доповідей та рефератів – до 10 балів за кожне; модульна контрольна робота – до 20 балів. Студент не допускається до складання підсумкового контролю, якщо під час семестру набрав менше ніж 36 балів.
Форма підсумкового контролю – залік. Залікові бали: 0-59 – не зараховано, 60-100 – «зараховано».
Бали 1 – 59 відповідають оцінці «незадовільно»; 60 -74 – «задовільно»; 75 - 90 – «добре»; 91 - 100 – «відмінно».
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни