Історія та історична граматика болгарської мови
Освітня програма: Болгарська мова і література та англійська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Історія та історична граматика болгарської мови
Код дисципліни
ННД.28
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти в галузі славістики.
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію болгарської мови і літератури і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди болгарської мови, описувати соціолінгвальну ситуацію.
ПРН17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти болгарської мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне засвоєння матеріалу курсів "Вступ до мовознавства", "Вступ до слов'янської філології", "старослов'янська мова", "сучасна болгарська мова:функціональний аспект", "Сучасна болгарська мова. Фонетика, фонологія". Студент має знати, яке місце посідає болгарська мова у генеалогічній та типологічній класифікаціях мов світу; основні правила граматики, лінгвістичну термінологію; граматичну будову сучасної болгарської літературної мови побутової та суспільної комунікації.
Зміст навчальної дисципліни
Курс містить 2 змістових частин. Перша передбачає ознайомлення з історичною граматикою болгарської мови. Вивчаються зміни, яких зазнала фонетична система болгарської мови протягом її історичного розвитку; процеси, що призвели до радикальної перебудови морфологічної системи болгарської мови. Характеризуються історичні зміни у лексиці болгарської мови, іншомовні впливи.
Друга частина присвячена історії формування та кодифікації болгарської літературної мови. Розглядаються процеси, що відбувалися протягом різних періодів її розвитку. Коротко висвітлюються основні питання болгарської діалектології. Вивчаються основні етапи розвитку болгарської мови від створення у другій половині IX ст. першої слов’янської літературної мови до різних аспектів функціонування болгарської літературної мови в сучасному суспільстві.
Рекомендована та необхідна література
Андpейчин Л. Из истоpията на нашето езиково стpоителство. С., 1977; II изд. - 1986.
Ив. Харалампиев. Записки по история на българския книжовен език до Възраждането. Велико Търново, 2007.
Иванова-Мирчева Д., Харалампиев И. История на българския език. Велико Търново,1999.
История на новобългарския книжовен език. С., 1989.
Мирчев К. Историческа граматика на българския език. София, 1978.
Младенов С. История на българския език. София, 1979.
Русинов Р. История на новобългарския книжовн език. София, 1984.
Стойков Ст. Българска диалектология. София, 1993.
Увод в изучаването на южнославянските езици. София, 1986.
Харалампиев И. Историческа граматика на българския език. Велико Търново 2001.
Христоматия по история на българския език. София, 1983.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні і практичні заняття, керівництво самостійною роботою та контроль за її виконанням, індивідуальні консультації, іспит.
Методи та критерії оцінювання
Після лекцій проводяться практичні заняття із відповідних тем, на яких здійснюється оцінювання запланованих видів робіт та форм контролю: усна доповідь
(max. 5), реферат (max. 10), доповнення, участь у дискусії (max.3), презентація (max. 6), модульна контрольна робота (max. 15). Упродовж
семестру перевіряються письмові роботи, проводяться індивідуальні консультації, оцінюється рівень засвоєння матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання. Підсумкова оцінка виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру та усної відповіді на іспиті.
Мова викладання
болгарська, українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни