Соціологія культури і мистецтва

Освітня програма: ОПП Культурологія 2020

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Соціологія культури і мистецтва
Код дисципліни
ННД.16
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати: предмет та завдання соціології культури і мистецтва; предмет, об’єкт, методи, завдання, теоретичні основи, причини формування досліджень корпоративної культури; основні етапи трансформації соціологічних знань стосовно культури і мистецтва; понятійно-категоріальний апарат дослідження корпоративної культури. Вміти: застосовувати загальні положення соціологічних теорій до конкретних фактів художньої практики; орієнтуватися в основних соціокультурних теоріях; виявляти соціологічний зміст явищ в межах сучасної культури і мистецтва; давати оцінку тенденціям і явищам сучасної української та світової культури і мистецтва з позицій соціології. Комунікація: використовувати знання іноземних мов для читання новітньої соціологічної, культурологічної літератури в підготовці до семінарських занять та написання самостійних робіт. Автономність та відповідальність: шукати та критично опрацьовувати літературу з соціології культури і мистецтва, корпоративної культури;
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: основні етапи та характеристики соціокультурного процесу; основні види суспільств та методи їх досліджень; основні філософські поняття, категорії і методи соціально-філософського пізнання. Уміти: збирати та інтерпретувати інформацію щодо процесів, які відбуваються в суспільстві; виявляти сучасні тенденції розвитку різних суспільств; опрацьовувати соціально-філософські та культурологічні тексти; застосовувати основні поняття, категорії в аналізі соціально-культурних, соціально-економічних та професійно-корпоративних явищ та процесів; виявляти сучасні тенденції розуміння та інтерпретації корпоративної культури. Володіти: елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення стосовно соціокультурних подій та явищ; використання іншомовних фахових соціологічних та культурологічних інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Частина 1. Соціологія культури Культура як об’єкт соціологічного дослідження Становлення соціології культури у ХІХ – на поч. ХХ ст. Проблема культури у соціологічному знанні ХХ ст. Місто як соціальний «екологічний комплекс» Соціологія архітектури Соціологія молоді: проблеми соціалізації засобами культури Соціологія мистецтва і художньої культури: етапи становлення Критика в соціокультурному просторі Мистецтво і арт-ринок. Соціальні функції актуального мистецтва сучасності Соціологія художньої літератури та музики Соціологія театру та кіно Самостійна робота: «Соціологічне дослідження» Контрольна робота Частина 2. Корпоративна культура Корпоративна культура як об’єкт теоретичного аналізу Нові соціально-економічні практики у розвитку корпоративної культури Історичні процеси формування корпоративної культури Корпоративізм як якісна характеристика корпоративної культури Структура корпоративної культури Морально-психологічний клімат та мотивація у трудовій діяльності. Управління в команді Складності ділового спілкування та шляхи їх вирішення Проблеми вигорання, мобінгу, прокрастинації у корпоративному бутті Корпоративна соціальна відповідальність
Рекомендована та необхідна література
1. Безклубенко С. Д. Суспільна природа мистецтва. – К.: Мистецтво, 1972. – 280с. 2. Безгін І. Театр і глядач в сучасній соціокультурній реальності. Частина І. Соціально-художні виміри українського театру: ретроспектива, стан, тенденції / І. Бехгін, О. Семашко, В. Ковтуненко. – К.: Наука. 2002. – 336 с. 3. Соціологія культури: навч. посібник // О. М. Семашко, В. М. Піча, О. І. Погорілий та ін..; за ред. // О. М. Семашко, В. М. Піча. – К.: Каравела, Львів: Новий світ, 2000-2002. – с. 11 – 44. 4. Семашко О. М. Соціологія мистецтва. – К.: Міленіум. – 2004. – 298 с. 5. Сірий Є. В. Соціологія: загальна теорія, історія розвитку, спеціальні та галузеві теорії: навч. посібник. – Вид. 2-ге. – К.: Атіка, 2007. – 480с. 6. Єсипенко Р. М. Український театр: сторінки історії. – К.: ДАКККіМ, 2004. – 26 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Оцінювання семестрової роботи частини 1 «Соціологія культури»: 1. Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах –18 / 30 балів 2. Самостійна робота (самостійна робота — соціологічне дослідження) – 6 / 10 балів 3. Контрольна робота - 6 / 10 балів Оцінювання семестрової роботи частини 2 «Корпоративна культура»: 1.Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах - 21/35 балів. 2. Самостійна робота (конспект рекомендованої літератури) – 3/5 балів. 3. Контрольна робота – 6/10 балів. Підсумкове оцінювання у формі іспиту: Іспит у письмовій формі – 24 / 40 балів
Мова викладання
українська