Соціологія культури і мистецтва
Освітня програма: ОПП Культурологія 2020
Структурний підрозділ: Філософський факультет
Назва дисципліни
Соціологія культури і мистецтва
Код дисципліни
ННД.16
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати:
предмет та завдання соціології культури і мистецтва;
предмет, об’єкт, методи, завдання, теоретичні основи, причини формування досліджень корпоративної культури;
основні етапи трансформації соціологічних знань стосовно культури і мистецтва;
понятійно-категоріальний апарат дослідження корпоративної культури.
Вміти:
застосовувати загальні положення соціологічних теорій до конкретних фактів художньої практики;
орієнтуватися в основних соціокультурних теоріях;
виявляти соціологічний зміст явищ в межах сучасної культури і мистецтва;
давати оцінку тенденціям і явищам сучасної української та світової культури і мистецтва з позицій соціології.
Комунікація:
використовувати знання іноземних мов для читання новітньої соціологічної, культурологічної літератури в підготовці до семінарських занять та написання самостійних робіт.
Автономність та відповідальність:
шукати та критично опрацьовувати літературу з соціології культури і мистецтва, корпоративної культури;
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати:
основні етапи та характеристики соціокультурного процесу;
основні види суспільств та методи їх досліджень;
основні філософські поняття, категорії і методи соціально-філософського пізнання.
Уміти:
збирати та інтерпретувати інформацію щодо процесів, які відбуваються в суспільстві;
виявляти сучасні тенденції розвитку різних суспільств;
опрацьовувати соціально-філософські та культурологічні тексти;
застосовувати основні поняття, категорії в аналізі соціально-культурних, соціально-економічних та професійно-корпоративних явищ та процесів;
виявляти сучасні тенденції розуміння та інтерпретації корпоративної культури.
Володіти:
елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією;
критичного ставлення стосовно соціокультурних подій та явищ;
використання іншомовних фахових соціологічних та культурологічних інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Частина 1. Соціологія культури
Культура як об’єкт соціологічного дослідження
Становлення соціології культури у ХІХ – на поч. ХХ ст.
Проблема культури у соціологічному знанні ХХ ст.
Місто як соціальний «екологічний комплекс»
Соціологія архітектури
Соціологія молоді: проблеми соціалізації засобами культури
Соціологія мистецтва і художньої культури: етапи становлення
Критика в соціокультурному просторі
Мистецтво і арт-ринок. Соціальні функції актуального мистецтва сучасності
Соціологія художньої літератури та музики
Соціологія театру та кіно
Самостійна робота: «Соціологічне дослідження»
Контрольна робота
Частина 2. Корпоративна культура
Корпоративна культура як об’єкт теоретичного аналізу
Нові соціально-економічні практики у розвитку корпоративної культури
Історичні процеси формування корпоративної культури
Корпоративізм як якісна характеристика корпоративної культури
Структура корпоративної культури
Морально-психологічний клімат та мотивація у трудовій діяльності. Управління в команді
Складності ділового спілкування та шляхи їх вирішення
Проблеми вигорання, мобінгу, прокрастинації у корпоративному бутті
Корпоративна соціальна відповідальність
Рекомендована та необхідна література
1. Безклубенко С. Д. Суспільна природа мистецтва. – К.: Мистецтво, 1972. – 280с.
2. Безгін І. Театр і глядач в сучасній соціокультурній реальності. Частина І. Соціально-художні виміри українського театру: ретроспектива, стан, тенденції /
І. Бехгін, О. Семашко, В. Ковтуненко. – К.: Наука. 2002. – 336 с.
3. Соціологія культури: навч. посібник // О. М. Семашко, В. М. Піча, О. І. Погорілий та ін..; за ред. // О. М. Семашко, В. М. Піча. – К.: Каравела, Львів: Новий світ, 2000-2002. – с. 11 – 44.
4. Семашко О. М. Соціологія мистецтва. – К.: Міленіум. – 2004. – 298 с.
5. Сірий Є. В. Соціологія: загальна теорія, історія розвитку, спеціальні та галузеві теорії: навч. посібник. – Вид. 2-ге. – К.: Атіка, 2007. – 480с.
6. Єсипенко Р. М. Український театр: сторінки історії. – К.: ДАКККіМ, 2004. – 26 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Оцінювання семестрової роботи частини 1 «Соціологія культури»:
1. Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах –18 / 30 балів
2. Самостійна робота (самостійна робота — соціологічне дослідження) – 6 / 10 балів
3. Контрольна робота - 6 / 10 балів
Оцінювання семестрової роботи частини 2 «Корпоративна культура»:
1.Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах - 21/35 балів.
2. Самостійна робота (конспект рекомендованої літератури) – 3/5 балів.
3. Контрольна робота – 6/10 балів.
Підсумкове оцінювання у формі іспиту: Іспит у письмовій формі – 24 / 40 балів
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Світлана
Петрівна
Стоян
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет
Філософський факультет
Галина
Петрівна
Подолян
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет
Філософський факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет