Комплексна дисципліна «Сучасна українська мова». Синтаксис складного речення

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна «Сучасна українська мова». Синтаксис складного речення
Код дисципліни
ОК 10.06
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 5. Оперує базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 13. Знає сучасні філологічні й дидактичні засади навчання української мови та літератури, мовні норми, соціокультурну ситуацію розвитку української мови, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс художньої літератури й сучасності, провідні тенденції розвитку літературного процесу в Україні. ПРН 15. Володіє комунікативною компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти відповідно до загальноєвропейських рекомендацій із мовної освіти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному та міжнародному контексті. ПРН 19. Володіє основами професійної культури, має здатність створювати й редагувати тексти фахового змісту. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення курсу студенти повинні попередньо опанувати курси комплексної дисципліни «Сучасна українська мова» досинтаксичного рівня: «Лексикологія. Фразеологія», «Фонетика», «Морфемологія. Словотвір», «Парадигмологія». Також студенти повинні знати базові поняття синтаксису сучасної української мови; володіти елементарними навичками граматичного аналізу мовних одиниць дореченнєвого рівня; уміти аналізувати просте речення та моделювати синтаксичні структури на основі відношень і зв’язків між словами.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна має на меті сформувати знання про базові теоретичні положення та поняття синтаксису складного речення, традиційні й новітні погляди на структурно-семантичну природу складного речення; виробити уміння застосовувати набуті знання на практиці, здійснюючи синтаксичний аналіз складного речення. Курс складається з 1-го змістового модуля, що зосереджується на вивченні основних понять синтаксису складного речення, зокрема типологійних та структурно-семантичних характеристик складносурядних та складнопідрядних речень. Розглядаються також складні речення з недиференційованим синтаксичним зв’язком та складні неелементарні речення (синтаксичний аналіз). Дисципліна завершується іcпитом.
Рекомендована та необхідна література
1. Арібжанова І. М. Структура простого речення (формально-граматичний аспект) : навч. посіб. Київ, 2001. 2. Арібжанова І. М. Сучасна українська мова. Базові поняття синтаксису : навч. посіб. Київ, 2016. 3. Вихованець І. Р. Граматика української мови: Синтаксис. Київ, 1993. 4. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис. Донецьк, 2001. 5. Курс сучасної української літературної мови. Т. ІІ: Синтаксис / За ред. Л. А. Булаховського. Київ, 1951. 6. Мойсієнко А. К. Структурно-семантична організація простого ускладненого речення : : навч. посіб. Київ, 2006. 7. Сучасна українська літературна мова: Синтаксис / За заг. ред. І. К. Білодіда. Київ, 1972. 8. Сучасна українська мова: Синтаксис: підручник / А. К. Мойсієнко та ін.; за ред. А. К. Мойсієнка. Київ, 2013. 9. Синтаксис української мови : хрестоматія : у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. Ч. 1. Київ, 2019.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Kурс поєднує такі форми навчання: практичні заняття та самостійна робота. Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: усна відповідь на практичних заняттях, доповнення, тести та модульна контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр фoрмується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 60 балів, мінімум - 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум - 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання усних відповідей на практичних заняттях (24 бали), доповнень (12 балів), виконання тестів (10 балів) та модульної контрольної роботи (14 балів). Формат іспиту – письмовий, що передбачає виконання 2-x завдань: теоретичне питання (синтаксис складного речення) та практичне завдання (синтаксичний аналіз простого речення). Кожне завдання оцінюється максимально у 20 балів. Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська