Історія української літератури. Частина 2. Давня література

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Історія української літератури. Частина 2. Давня література
Код дисципліни
ОК 09.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 5. Оперує базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 13. Знає сучасні філологічні й дидактичні засади навчання української мови та літератури, мовні норми, соціокультурну ситуацію розвитку української мови, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс художньої літератури й сучасності, провідні тенденції розвитку літературного процесу в Україні. ПРН 14. Пояснює особливості розвитку української мови та літератури, специфіку перебігу літературного процесу в Україні в культурному контексті, зміст естетичних теорій, методів, напрямів, течій, стилів, жанрів; твори української класики й сучасності у взаємозв’язках зі світовою літературою й культурою; порівнює мовні й літературні факти, явища, визначає їхні подібності й відмінності. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення дисципліни студенти повинні попередньо опанувати курси «Історія української літератури. Частина 1. Вступ до літературознавства», «Усна народна творчість». Також студенти повинні знати тексти творів, що були створені протягом Х-ХV століть, як здійснювати їх аналіз та осмислювати їх значення у науковій літературі, існуючі періодизації середньовічної та барокової української літератури, місце середньовічної та барокової української книжності в європейському просторі; володіти елементарними навичками аналізу текстів, аналізу наукових праць, присвячених епохам, класифікувати книжні тексти; уміти аналізувати тексти джерел Х-ХV століть, критично оцінювати наукові праці, присвячені їм, систематизувати історико-літературні факти та явище, давати їм об’єктивну оцінку, аналізувати жанрово-стильові особливості текстів; застосовувати на практиці здобуті знання.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальний курс складається з 1-го змістового модуля, що зосереджується на вивченні специфіки середньовічної, ренесансної та барокової української літератури в європейському контексті, методології студіювання, проблемі періодизації, дохристиянської творчості, культурно-історичних особливостей епох Середньовіччя, Ренесансу і Бароко, ідейно-тематичної спрямованості діб та їх місця у системі Середніх Віків, Ренесансу та Бароко, специфіки перекладної літератури та ораторсько-проповідницької прози Раннього Середньовіччя і Бароко, жанру повчання у системі давніх писемних пам’яток доби. Доба Середньовіччя включає в себе вивчення творів Високого і Пізнього Середньовіччя. Розглядається література доби Ренесансу (XVІ ст.) у контексті європейського Відродження. Приділяється увага вивченню особливостей української літератури епохи Бароко (XVІІ–XVІІІ ст.), її напрямів і стилів, впливу європейського Бароко на українську писемність. Курс завершується іcпитом.
Рекомендована та необхідна література
1.Білоус П. Актуальні питання української літературної медієвістики / Петро Білоус. Житомир, 2009. 246 с. 2.Золоте слово: хрестоматія літератури України-Русі епохи середньовіччя ІХ–XV століть. Кн. 1: Література раннього середньовіччя (до 988 року); Література високого середньовіччя (988–1240) / За ред. В. Яременка; Упорядн.: В. Яременко, О. Сліпушко. К.: Вид-во «Аконіт», 2002. 800 с. 3.Золоте слово: хрестоматія літератури України-Русі епохи середньовіччя ІХ–XV століть. Кн. 2: Література високого середньовіччя (988–1240); Література пізнього середньовіччя (1240 – середина XV ст.) / За ред. В. Яременка; Упорядн.: В. Яременко, О. Сліпушко. К.: Вид-во «Аконіт», 2002 – 802 с. 4.Ісіченко І. Аскетична література Київської Руси / Ігор Ісіченко. Харків: Акта, 2007. 396 с. Ісіченко Ігор, Архієпископ. Історія української літератури: епоха Бароко (XVII – XVIII ст.). Навчальний посібник для студенів вищих навчальних закладів. Львів: Святогорець, 2011. 568 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Kурс поєднує такі форми навчання: лекції, практичні заняття та самостійну роботу. Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: усна відповідь на практичних заняттях, творчі завдання, творчі проєкти та модульна контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр фрмується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 60 балів, мінімум - 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум - 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання усних відповідей на практичних заняттях (20 балів), творчих завдань (14 балів), творчих проєктів (14 балів) та модульної контрольної роботи (12 балів). Формат іспиту – письмовий. Екзаменаційний білет складається із двох завдань: теоретичне питання (з історії української літератури часів Середньовіччя, доби Ренесансу і Бароко (50%); практичне питання (аналіз художнього твору) (50%); кожне питання оцінюється максимально 20 балами. Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська