Лінгвокультурні основи навчання мов

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лінгвокультурні основи навчання мов
Код дисципліни
ВБ1.4
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 18.1. Знати лінгвокультурні засади навчання мов, уміти організовувати процес навчання мов в аспекті лінгвокультурного підходу. ПРН Ав 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань для самовдосконалення та ефективної організації навчального процесу. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1) успішне опанування навчальних дисциплін загальномовознавчого циклу рівня «бакалавр» 2) знання загальних відомостей сучасної педагогічної теорії і практики, новітніх лінгводидактичних методів і прийомів педагогічної діяльності вчителя-викладача, основ мовознавчої термінології 3) володіння базовими вміннями і навичками аналізу мови в її соціальних, функціональних, системно-структурних, етнокультурних вимірах.
Зміст навчальної дисципліни
Метою дисципліни є поглиблене ознайомлення студентів із здобутками сучасної лінгвокультурології в проекції на актуальні теоретичні і прикладні проблеми лінгводидактики у навчанні мов, а також формування вмінь і навичок лінгвокультурологічного аналізу етнокультурно маркованих текстів українською мовою; опрацювання алгоритмів опису мовних явищ із застосуванням понятійно-категоріального і термінологічного апарату сучасної лінгвокультурології для їх ефективного застосування у всіх видах навчальної діяльності викладача. Структуру дисципліни становлять 2 змістові частини (11 тем), які передбачають вивчення об’єкта, предмета, етапів формування лінгвокультурології, її методів і прийомів з екстраполяцією на прикладний аспект предметного поля дисципліни , зокрема форм втілення етнокультурного компонента в українських текстах різних жанрів і стилів.
Рекомендована та необхідна література
Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. – К., 2007. – С. 251–270. Голубовська І. О. Етнічні особливості мовних картин світу. - К., 2004; Голубовська І. О. Сучасна українська лінгвоконцептологія: стан і перспективи розвитку / Актуальні проблеми філології та перекладознавства. - 2016. - Вип. 10(1). - С. 151-159. Єрмоленко С. Я. Мовно-естетичні знаки української культури. - К., 2009. Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика. – К., 2007. Кононенко В. І. Українська лінгвокультурологія: Навч. посіб. - К., 2008; Потапенко О.І. Лінгвоконцептологія. – К., 2010. Потапенко О.І. та ін. Словник символів культури України. – К., 2005. Радевич–Винницький Я. Етикет і культура спілкування. –К., 2006. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика. Напрями та проблеми. – Полтава,2008. Sharifian F. Cultural Conceptualisations and Language: Theoretical Framework and Applications / F. Sharifian. – Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2011.– 238 P.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
У курсі передбачено такі форми навчання: лекції, робота на практичних заняттях, самостійна робота та методи викладання: проблемна лекція, проєктна робота, дослідницька робота, навчальна дискусія, навчальна бесіда, мультимедійні технології навчання
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання таких форм: підготовка і захист навчальних проектів (есей / презентація) - (1 по 12 балів (max.12), що включає компонент оцінювання самостійної роботи студента; контрольні роботи (2 по 12/20 балів (max.32), За семестр студент отримує 100 балів максимум / 60 балів мінімум. Завершується дисципліна заліком. Підсумкову оцінку формують бали, отримані студентом упродовж семестру, максимальний розподіл здійснюється за таким алгоритмом: 100 балів (100%) – семестровий контроль. Мінімальна кількість балів при визначенні семестрової підсумкової оцінки – 60 (позитивна оцінка) за результатами навчання РН 1.1, РН 1.2, РН 1.3; РН 2.1; РН 2.2; РН 2.3; 2.4; РН 4.1. 4.4, 4.5.
Мова викладання
Українська