Кіносценарій як літературна творчість

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Кіносценарій як літературна творчість
Код дисципліни
ОК.24
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 3 Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 5 Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН 16 Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН 18 Мати навички управління комплексними діями або проєктами при розв’язанні складних проблем у професійній діяльності в галузі обраної філологічної спеціалізації та нести відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. ПРН 19 Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знання основних мистецтвознавчих термінів і понять. 2. Володіння навичками постійного поповнення базових знань та навичок, здобутих протягом п’ятьох попередніх семестрів. 3. Уміння застосовувати на практиці навички філологічного аналізу та інтерпретації різножанрових мистецьких текстів.
Зміст навчальної дисципліни
Мета: ознайомити здобувачів з основними прийомами й засобами написання сценаріїв художніх та документальних фільмів, із наявними ресурсами, перспективами опрацювання методик порівняльного аналізу інтермедіяльного перекодування літературного тексту в кінотекст (насамперед на матеріалі екранізації творів української класичної літератури) та особливостями їх упливу на вироблення сучасного літературно-мистецького освітнього канону. Прагматична мета - стимулювати спроби студентів до написання власних сценаріїв. Анотація. Кінематограф як один із найвпливовіших чинників авдіовізуального впливу має кардинально формувати світогляд, систему націоментальних засад, на відчуття власної історії, ідентичності. Тимчасом пересічні українські реципієнти, ба навіть гуманітарії, майже не обізнані з українським кіно, не кажучи вже про відсутність системних знань про наше кіномистецтво, якому вже понад 120 років. Український кіно- і телепростір наповнений переважно чужими фільмами. У мережах інтернету наше кіно також представлене вкрай мало. Дисципліна покликана прислужитися заповненню цих прогалин, зокрема завдяки ознайомленню з основами кіносценарної майстерності, зі здобутками в екранізації творів української літературної класики та в їх проєкції на сучасність. Набуті знання, уміння, компетентності мають відповідати й потребам замовників, адже нині означилась і протилежна тенденція – зростання суспільного запиту на українське кіно та його активне відродження.
Рекомендована та необхідна література
1. Безклубенко С. Д. Відеологія. Основи теорії екранних мистецтв. К. : Альтерпрес, 2004. 328 с. 2. Брюховецька Л. І. Література і кіно: проблеми взаємин : Літ.-критич. нарис. К. : Рад. письменник, 1988. 183 с. 3.Дубініна О. Екранізація літературного твору: специфіка інтермедіяльного перекодування // Література на полі медій. Торетичні REвізії. Вип. 3. За ред. Т. І. Гундорової та Г. М. Сиваченко. К.: Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка НАНУ. К., 2018. С. 413-443. 4.Іллєнко Ю. Парадигма кіно. К. : Абрис, 1999. 416 с. 5.Ткаченко А. Кіноепопея про Т. Шевченка в освітньому процесі / У співавт. // Шевченкознавчі студії. Вип. 1 (24). 2021. С. 102-121 6.Ткаченко Т. Історія української кінолітератури (10 – 80-ті роки ХХ ст.) : Навч.-методич. комплекс. К.: КНУ ім. Тараса Шевченка, 2004. 23 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи: усні та письмові відповіді (власні сценарії, презентації, рецензії, анотації), письмова робота проміжного контролю, творче завдання та підсумкова контрольна робота. Методи викладання: лекція, семінарське, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Відповідь на практичному занятті – мін. 2 бали / макс. – 3; доповнення на лекціях і практичних заняттях – мін. 1 бал / макс. – 2; письмова робота проміжного контролю (рецензія на фільм за твором української літератури) – мін. 3 бали / макс. – 5; творче завдання (написати сценарій короткометражного фільму) мін. - 12 балів, макс. - 15; Підсумкова контрольна робота (порівняльний аналіз літературного твору і його екранізації) - мін. 10 балів, макс. - 20. Підсумкова оцінка з дисципліни (мін. 60, макс. – 100) складається із суми балів за семестрову роботу (мін. 50, макс. 80) та підсумкової контрольної роботи (мін. 10, макс. 20 балів). Шкала відповідності оцінок: «Зараховано» – 60-100, «Не зараховано» – 0-59.
Мова викладання
Українська