Літературні ієрархії: теоретичний аспект

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Літературні ієрархії: теоретичний аспект
Код дисципліни
ВБ.1.04
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 8 Знати й розуміти систему мови (української, англійської), загальні властивості літератури як мистецтва слова, у зв’язку з історією української літератури, уміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 10 Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 13 Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі (відповідно до обраної спеціалізації). ПРН 14 Використовувати українську та англійську мови – в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у побутовій, суспільній, навчальній, професійній, науковій сферах життя. ПРН 24.1 Використовувати інструментарій порівняльного літературознавства для аналізу літературного процесу, сучасної белетристики, її національної специфіки й художніх особливостей.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення курсу студенти мають знати основні характеристики літературознавства як науки про мистецтво слова; зв’язок літературознавства з іншими гуманітарними науками; володіти основними фактологічними знаннями гуманітарного характеру; збирати та інтерпретувати інформацію щодо особливостей розвитку літературного процесу в різних історичних умовах упродовж століть; застосовувати основні поняття в аналізі літературних явищ і процесів; застосовувати інтерактивні й мультимедійні засоби. Також студенти мають володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання іншомовних фахових інформативних джерел; взаємодії і співробітництва у навчанні в ситуаціях пошукового характеру.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – сформувати в студентів уявлення про основні відмінності полів мистецтва слова на рівні висока / низова література, елітарна / масова, міметична / формульна (Дж. Кавелті), іноваційна / конвенційна, автономна / гетерономна (П. Бурдьє), окреслити інваріантні критерії у системі літературних ієрархій, що постали в різні мистецькі епохи; переакцентувати питання репутації та канону.
Рекомендована та необхідна література
1. Коронація слова: науково-довідкове видання / керівник проект. Київ: Світ Успіху, 2019. 496 с. 2. Романенко О. Семіосфера української масової літератури : текст, читач, епоха. Київ : Якубець А. В., 2014. 362 с. 3. Філоненко С. Масова література в Україні: дискурс / ґендер / жанр : монографія. Донецьк : ЛАНДОН–ХХІ, 2011. 432 с. 4. Gelder K. Popular Fiction: The Logics and Practices of a Literary Field. New York: Routledge, 2004. 192 p. 5. Saricks Joyce G. The Readers' Advisory Guide to Genre Fiction. Chicago: ALA Editions, 2009. 402 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи: усні відповіді / участь у дискусії, індивідуальний творчий проєкт; презентація індивідуального творчого проєкту; модульна контрольна робота. Методи викладання : лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Форма підсумкового контролю – іспит. Упродовж семестру студент може набрати мінімально 36 / максимально 60 балів. Усна відповідь, участь у дискусії оцінюється мінімально в 1 / максимально 3 бали; творчий проєкт – мінімально в 4 / максимально 7 балів; презентація – мінімально в 3 / максимально 6 балів. За модульну контрольну роботу студент може набрати мінімально 3 / максимально 7 балів. На іспит виноситься мінімально 24 / максимально 40 балів. Шкала відповідності оцінок: «відмінно» – 90–100 балів; «добре» – 75–89 балів; «задовільно» – 60–74 балів; «незадовільно» – 0–59 балів.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни