Лексикологія та фонетика сучасної української мови (Ч.1 КД «Мовознавчий дискурс»)

Освітня програма: Фольклористика, українська мова і література та іноземна мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лексикологія та фонетика сучасної української мови (Ч.1 КД «Мовознавчий дискурс»)
Код дисципліни
ННД.18.1
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та іноземною мовою усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 10. Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: • загальну структуру сучасної української мови; • одиниці фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови; • функції одиниць структурних рівнів української мови; • базову інформацію (зі шкільного освітнього курсу) про лексичну систему мови, основні класифікації лексики, будову словникової статті, особливості фразеологізмів; анатомію і фізіологію людини, а також мати елементарні уявлення про фізичну природу звука. Вміти: • висловлювати власні думки і судження; • виконувати лексичний, фразеологічний, фонетичний аналіз одиниць української мови; Володіти елементарними навичками • роботи з навчально-методичними посібниками; • пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; • аналізу та порівняння мовних явищ; • застосування на практиці здобутих знань (для підготовки усних повідомлень, написання рефератів, модульних контрольних робіт тощо).
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається з двох модулів: Модуль 1. Лексикологія сучасної української мови. Вивчається лексика української мови за походженням, за сферою вживання, активний і пасивний склад лексики сучасної української літературної мови, опис відповідних лексичних одиниць у лексикографічних джерелах. У Модулі 2. Фонетика сучасної української мови окреслюється студенти ознайомлюються з основними принципами фонетичної і фонематичної транскрипції, з артикуляційно-акустичною природою звукових одиниць, прийомами експериментально-фонетичного методу дослідження, аналізують зміни звуків у мовному потоці, їх типологію, причини й умови виникнення, варіанти взаємодії, фонологічну інтерпретацію звукових змін, зокрема й через призму історії мови.
Рекомендована та необхідна література
1. Бабич Н.Д. Практична стилістика і культура української мови. – Львів, 2003. 2. Гливінська Леся. Українська мова. Фонетика. Орфоепія : навч. посіб. – Київ, 2010. 3. Демська О. Вступ до лексикографії. – К., 2010. 4. Дудко І.В. Історична фонетика української мови : навч.-метод. посіб. – К., 2013. 5. Плющ Н.П., Бондаренко В.В. Сучасна українська мова. Орфоепія : навч.посібник. – К., 2008. – 271 с. 6. Сучасна українська літературна мова: Лексикологія. Фонетика: підручник / А. К. Мойсієнко, О. В. Бас-Кононенко, В. В. Берковець та ін. – К., 2013. 7. Сучасна українська літературна мова: Підручник / За ред. А.П.Грищенка. – 3-тє вид. – К., 2002. 8. Ужченко В. Д., Ужченко Д. В.. Фразеологія сучасної української мови: Посібник / Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. — Луганськ, 2005. 9. Ющук І. П. Українська мова. – К., 2005.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи: лекція, практичне заняття, самостійна робота Заходи: відповідь на практичному занятті, проміжна контрольна робота, аналітична доповідь (доповідь-аналіз наукової літератури), тести, підсумкова контрольна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрову підсумкову оцінку формують бали, отримані студентом у процесі виконання заявлених видів та форм навчання, та бали, отримані на іспиті, максимальний розподіл здійснюється за таким алгоритмом: 60 балів (60%) – семестровий контроль і 40 балів (40%) – іспит).
Мова викладання
Українська мова

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології