Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова" : Частина 2. Фонетика і фонологія

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова" : Частина 2. Фонетика і фонологія
Код дисципліни
ОК.13.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 10. Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування програми курсів «Вступ до університетських студій», «Латинська мова», комплексної дисципліни «Сучасна українська мова. Частина 1. Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія».
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – фахове ознайомлення студентів із теорією та прикладними аспектами фонетики; вироблення умінь і навичок транскрибування, аналізу звукової системи та її змін; засвоєння орфоепічних норм. Анотація курсу. Модуль 1. Сегментна фонетика: предмет, методи і місце фонетики в системі лінгвістичних дисциплін; фонетична і фонематична транскрипції; будова мовного апарату людини; артикуляційно-акустична природа звукових одиниць; експериментально-фонетичні дослідження; зміни звуків у мовному потоці. Модуль 2. Фонологія: базові поняття й проблемні питання фонології; фонологічна інтерпретація звукових змін, їх історичні передумови. Модуль 3. Надсегментна фонетика: надсегментні фонетичні одиниці; наголос; інтонація; основні орфоепічні норми сучасної української літературної мови.
Рекомендована та необхідна література
Мойсієнко А.К., Бас-Кононенко О.В., Бондаренко В.В. та ін. (2013) Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика: Підручник. Київ. Плющ Н., Бас-Кононенко О., Дудник З., Зубань О. (2002) Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Київ. Плющ Н.П., Бондаренко В.В. (2008) Сучасна українська мова. Орфоепія : навч. посібник. Київ. Сучасна українська літературна мова / За ред. А. П. Грищенка (1993) Київ. Сучасна українська літературна мова. Вступ. Фонетика / За ред. І.К.Білодіда (1969) Київ. Тоцька Н.І. (1981) Сучасна українська літературна мова: Фонетика, орфоепія, графіка, орфографія. Київ. Тоцька Н.І. (1995) Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Орфоепія. Графіка і орфографія. Завдання і вправи. Київ. Орфоепічний словник / Укладач М.І. Погрібний (1984) Київ. Орфоепічний словник української мови, В 2-х томах: Т. I. (2001) Київ; Т. II (2003) Київ.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи: відповідь на практичному занятті, експрес-контрольна робота, реферат, творче завдання, підсумкова контрольна робота. Методи викладання: лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Відповідь на практичному занятті – мінімально 1 /максимально 2; проміжні експрес-контрольні роботи – мінімально 4 /максимально 6; реферат – мінімально 4 /максимально 5; творче завдання – мінімально 3 / максимально 5; підсумкові контрольні роботи (модульні) – мінімально 7 /максимально 12; Форма підсумкового оцінювання – залік: мінімально 60 / максимально 100. Шкала відповідності оцінок: «Відмінно» – 90-100 «Добре» – 75-89 «Задовільно» – 60-74 «Незадовільно» – 35-59
Мова викладання
Українська