Психологія сімейних криз та кризове консультування

Освітня програма: Психологія сім’ї з основами психотерапії

Структурний підрозділ: Інститут післядипломної освіти

Назва дисципліни
Психологія сімейних криз та кризове консультування
Код дисципліни
ВКС 2.03
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
знати сучасні наукові підходи дослідження нормативних і ненормативних сімейних криз та психологічної допомоги сім’ї у кризовий період; психологічні закономірності розвитку сім’ї, ознаки сімейної дисфункції та сімейної кризи; механізми сімейної взаємодії та можливості впливу на сімейну систему; методи і технології кризового сімейного консультування і психотерапії, їх можливості та обмеження; вміти здійснювати пошук, відбір, обробку і систематизацію інформації щодо проблем розвитку сім’ї та психологічної допомоги сім’ї; використовувати психодіагностичний інструментарій для вивчення особливостей функціонування сім’ї, виявлення особливостей сімейної кризи; організовувати консультативний процес із сім’єю, вести спостереження; застосовувати методи і технології сімейного консультування для надання допомоги сім’ї у ситуації кризи, корекції стосунків у сім’ї; дотримуватись діалогічної позиції у процесі консультування, виявляти толерантність і повагу
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні поняття педагогічної, вікової та соціальної психології, психологічні закономірності розвитку особистості, вікових криз особистості, напрями і технології психологічного консультування. 2. Вміти підбирати і коректно застосовувати психодіагностичний інструментарій, вести консультативну бесіду. 3. Володіти вміннями опрацьовувати наукову психологічну літературу, готувати презентації, проводити психодіагностичне дослідження.
Зміст навчальної дисципліни
1. Поняття сімейної кризи та сімейної дисфункції. Нормативні і ненормативні кризи розвитку сім"ї 2. Основні підходи до вивчення сімейних криз та їх діагностики. 3. Особливості організації роботи з сім’єю. Методики психологічної діагностики сім’ї і сімейних проблем. 4. Загальні принципи, види і напрямки надання психологічної допомоги сім’ї. 5. Нормативні кризи: криза прийняття подружніх обов’язків. 6. Нормативні кризи: освоєння подружжям батьківських ролей і поява нового члена сім’ї та входження дітей до соціальних інститутів. 7. Нормативні кризи: криза сім’ї у зв’язку з підлітковим періодом дитини. 8. Специфіка функціонування сім’ї з проблемами залежності. 9. Ненормативні сімейні кризи: зрада, розлучення, їх юридичні та психологічні наслідки для дорослих і дитини. 10. Ненормативні сімейні кризи: смерть члена сім’ї.
Рекомендована та необхідна література
1. Бондарчук О.І. Психологія сім’ї : курс лекцій. Київ : МАУП, 2001. 96 с. 2. Бурлачук Л.Ф., Шебанова В.І., Яблонська Т.М. Сімейна психотерапія і сімейне консультування у реабілітації дітей, які зазнали насильства. Інноваційні технології розвитку психологічних ресурсів особистості : колективна монографія /відповід. ред. Н.І.Тавровецька. Херсон : Вид-во ФОП Вишемирський В.С., 2019. 354. С.87-110. 3. Васьківська С.В. Основи психологічного консультування : підручник. 2-ге вид. Київ : Ніка-Центр, 2011. 424 с. 4. Максимова Н.Ю. Сімейне консультування : навчальний посібник. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2011. 304 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
усні відповіді, робота над кейсом, самостійна робота, іспит Мінімальний бал, який має бути отриманий студентом за відповідними формами контролю складає 36 балів. Максимальний бал, який може бути отриманий студентом за семестр складає 60 балів. Оцінка за передбачені форми поточного оцінювання сумарно не можуть перевищувати 60 балів. Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна підсумкова оцінка з дисципліни - 100 балів. Студент може отримати на іспиті максимально 40 балів, до яких додаються бали отримані студентом під час семінарських (практичних) занять. Для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за екзаменаційну роботу не може бути меншою 24 балів. Шкала відповідності оцінок: відмінно - 90-100, добре - 75-89, задовільно - 60-74, незадовільно - 0-59 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Тетяна Миколаївна Яблонська
ІПО-викладачі
Інститут післядипломної освіти

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

ІПО-викладачі
Інститут післядипломної освіти