Multi-semester discipline "Modern Polish language". Part 3

Course: Polish Language and Literature, English and Lithuanian Languages

Structural unit: Educational and Scientific Institute of Philology

Title
Multi-semester discipline "Modern Polish language". Part 3
Code
ОК.13
Module type
Обов’язкова дисципліна для ОП
Educational cycle
First
Year of study when the component is delivered
2023/2024
Semester/trimester when the component is delivered
3 Semester
Number of ECTS credits allocated
4
Learning outcomes
PRN 8. To know and understand the language system, the general properties of literature as an art of words, the history of the Polish language and literature, and to be able to apply this knowledge in professional activities. PRN 9. Characterize the dialectal and social varieties of the Polish language, describe the sociolinguistic situation. PRN 14. To use Polish, English and Lithuanian languages in oral and written form, in various genre-stylistic varieties and registers of communication (official, unofficial, neutral), to solve communicative tasks in everyday, social, educational, professional, scientific spheres life. PRN 20. Know the problems of modern Polonistics as a separate direction of Slavic studies and demonstrate a holistic system of professional knowledge that determines the social significance of the future profession. PRN 21.
Form of study
Full-time form
Prerequisites and co-requisites
Successful mastering of the course requires knowledge of general linguistic terminology and terminology; knowledge of the basics of modern Polish grammar; mastery of basic reading, writing, listening and speaking skills at the level provided by the program.
Course content
У результатах вивчення курсу студенти повинні знати: правила польської літературної мови; основні правила орфографії сучасної польської мови; правила основних польської словозміни (іменник, прикметник, займенник, числівник, дієслово); знайтиповіші моделі польського словотворення; основні особливості синтаксичної структури польської мови; лексику (частково фразеологію) найпоширеніших тематичних полів; основні принципи польської орфографії; історичні передумови та правила написання польських звуків; особливості правопису деяких відмінкових форм; правопис словосполучень, слів з префіксами, похідних, утворених від прийменникових словосполучень, прийменників, займенників, часток зі словами, великої та малої літер, скорочень та абревіатур; правила переносу слів; вміти: читати та писати польською; спілкуватися в типових комунікативних ситуаціях, вживаючи нормативні граматичні та синтаксичні конструкції; розуміти тексти на слух та писати тексти середнього рівня складності, писати різного типу тексти (оголошення, листівка, привітання, лист, біографія того), перекладати, користуючись виключно типами словників, текти середнього рівня складності з польської мови українською та незначного рівня складності – з української мови. мови польською; складати на письмі теоретичні знання з орфографії; окремі причини виникнення орфографічних помилок.
Recommended or required reading and other learning resources/tools
Lipińska E. Z polskim na ty. Podręcznik do nauczania języka polskiego dla stopnia progowego. Kraków, 2003. Martyniuk W. Mów do mnie jeszcze. Podręcznik języka polskiego dla średniozaawansowanych. Kraków, 1991. Cieplak L. Podstawowe zasady pisowni polskiej z ćwiczeniami i słownikiem ortograficznym. Warszawa, 1961. Gawdzik W. Ortografia na wesoło i na serio. Warszawa, 1995. Iwanek J. Nauczanie ortografii w gimnazjum, liceum i szkole podstawowej. Warszawa, 1999. Jodłowski S. Losy polskiej ortografii. Warszawa, 1979. Jodłowski S., Taszycki W. Zasady pisowni polskiej i interpunkcji ze słownikiem ortograficznym. Wrocław etc., 1959. Stempek I., Stelmach A. Polski krok po kroku. Poziom A2. – Kraków, 2012.
Planned learning activities and teaching methods
Lecture, practical lesson, independent work
Assessment methods and criteria
Oral answer, additions, blitz-polls, current test tasks, presentation, performance of post-text exercises, test tasks, language method of control (questions, answers, logical sequence), ехаm
Language of instruction
Ukrainian, Polish

Lecturers

This discipline is taught by the following teachers

Nataliia Borysivna Demianenko
Department of Polish Studies
Educational and Scientific Institute of Philology

Departments

The following departments are involved in teaching the above discipline

Department of Polish Studies
Educational and Scientific Institute of Philology