Educational practice in methods of collecting sociological information
Course: Sociology
Structural unit: Faculty of Sociology
Title
Educational practice in methods of collecting sociological information
Code
ОК39
Module type
Обов’язкова дисципліна для ОП
Educational cycle
First
Year of study when the component is delivered
2023/2024
Semester/trimester when the component is delivered
5 Semester
Number of ECTS credits allocated
6
Learning outcomes
1. Know the basic methods of collecting sociological information.
2. Be able to apply the results of sociological research in solving social problems and have the methods and techniques of sociological research.
3. Organization of a working research team.
4. Presentation of practice and research results.
Form of study
Full-time form
Prerequisites and co-requisites
1. Know the methodology of sociological research.
2. Possess the basic methods of sociological research.
Course content
1. Acquaintance with the Terms of Reference of sociological research.
2. Determining the necessary resources to fulfill the order.
3. Organizing a research team from among the students who are undergoing internships, the distribution of performance roles, defining the responsibilities of performers, forms of control and evaluation of work.
4. Drawing up strategic and work plans.
5. Carrying out of empirical research - drawing up of the working plan of carrying out and the program of sociological research, development of tools of research and carrying out of a field stage.
6. Carrying out processing and analysis of the collected information, preparation of the report and development of practical recommendations on the decision of a problem situation.
Recommended or required reading and other learning resources/tools
Богдан О. Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження. Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених. – К., 2015. – 380 с.
Вербець В. В. Методика організації та проведення соціологічного дослідження: Навчально-методичний посібник / В. В. Вербець. – Березне, 2008. – 231 с.
Паніна Н.В. Технологія соціологічного дослідження: Курс лекцій / 2-е видання, доповнене. - К., 2007. – 320 с.
Паніотто В., Харченко Н Методи опитування: Підручник. – К.: Вид.дім «Києво-Могилянська академія», 2017, - 342 с.
В. Паніотто, Н. Харченко Криза в методах опитування та шляхи її подолання // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. — 2012. — № 1. — С. 3–19.
Сапелкіна О.В., Чепурко Г.І. Емпірична соціологія: курс лекцій. – Львів: Простір-М, 2018. – 268 с.
Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / За ред.. Н.Костенко, Л.Скокової. – К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. – 400 с
Planned learning activities and teaching methods
Counseling, supervision
Assessment methods and criteria
1. Attending scheduled meetings with the head; the quality of the work process during the stages of practice. Minimum - 30 points, Maximum - 50 points.
2. The effectiveness of the study: the success of the Terms of Reference. Minimum - 18 points. Maximum - 30 points.
3. Current reporting on work; written report on the internship. Minimum - 6 points. Maximum - 10 points.
4. Report at the department and evaluation of results. Minimum - 6 points. Maximum - 10 points.
Language of instruction
ukrainian
Lecturers
This discipline is taught by the following teachers
Departments
The following departments are involved in teaching the above discipline