Українська есеїстика ХХ - ХХІ століття

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українська есеїстика ХХ - ХХІ століття
Код дисципліни
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 3 Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 13 Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі (відповідно до обраної спеціалізації). ПРН 20.1 Знати системні особливості розвитку української літератури (від давньої української літератури – до української літератури початку ХХІ століття); ПРН 20.2 Знати основні тенденції розвитку сучасних напрямів літературознавства, теорії світового літературно-культурного процесу, теорії літератури. ПРН 20.3 Володіти сучасними методиками фахового літературознавчого аналізу, вільно використовувати літературознавчу термінологію для аналізу та інтерпретації явищ літературного процесу, а також володіти професійними навичками й уміннями для створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування курсів: «Вступ до літературознавства», «Історія української літератури» (Давня українська література: Середньовіччя, давня українська література: Бароко, історія української літератури першої половини ХІХ століття, історія української літератури другої половини ХІХ століття).
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Українська есеїстика ХХ – ХХІ століття» висвітлює тенденції розвиткуесеїстики у творчих практиках українських письменників, літературознавців, мистецтвознавців, філософів, культурологів та ін. і орієнтована на те, щоб ознайомити студентів із ідеями, які сформувалися у світовій та українській есеїстиці ХХ – ХХІ століття, а також із провідними жанрово-стильовим модифікаціями українського есе цього періоду. У межах курсу передбачається аналіз прикладів есе (у творчості Є. Маланюка, Є. Сверстюка, Л. Ушкалова, А. Содомори, О. Забужко, А. Андруховича, В. Єрмоленка, Д. Клочко, Т. Сільваші, К. Москальця та ін.), а також практика написання та редагування есе на різну тематику і проблематику. Крім того, студенти ознайомлюються із новітніми методологіями аналізу художніх творів, творів живопису, візуального мистецтва, кіно, драми та ін., а також способи презентації результатів власних оригінальних есе.
Рекомендована та необхідна література
1. Андрухович Ю. Дезорієнтація на місцевості: спроби / Ю. Андрухович. – Івано- Франківськ: Лілея-НВ, 2006. – 127 с. 2. Баррі П. Вступ до теорії. Літературознавство та культурологія / Пер. з англ. О.Погинайко / П. Барі. – К.:Смолоскип, 2008. – 360 с. 3. Гнатюк О. Прощання з імперією. Українські дискусії про ідентичність: авторизований переклад з польської / О. Гнатюк; Український науковий ін-т Гарвардського ун-ту, Інститут критики. – К.: Критика, 2005. – 528 с. 4. Грицак Я. Куди рухається світ: статті та есеї / Я. Грицак. – К.: Грані-Т, 2015. – 190 с. 5. Грицак Я. Страсті за націоналізмом: історичні есеї / Я. Грицак. – К.: Критика, 2004. – 344 с. 6. Гундорова Т. Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми: ст. та есеї / Тамара Гундорова. – К.: Грані-Т, 2013. – 546 с. 7. Дванадцять польських есеїв / пер. з пол. – К.: Критика, 2001. – 254 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекції, семінари
Методи та критерії оцінювання
Відповідь на семінарському занятті, участь у дискусії Творчі завдання (есе, тезиесе, редагування підготовленого есе та ін.) Презентація підсумкового творчого проєкту – збірки есе
Мова викладання
українська