Морально-естетичні проблеми сучасності

Освітня програма: ОПП Філософія 2020. Денна форма навчання.

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Морально-естетичні проблеми сучасності
Код дисципліни
ДВС.2.02
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 2. Розуміти розмаїття та специфіку філософських дисциплін, знати філософську термінологію. ПРН 4. Аналізувати та коментувати літературу з філософської, соціокультурної та загальногуманітарної проблематики. ПРН 6. Мати обізнаність щодо основних напрямів, тенденцій, проблематики сучасної філософії. ПРН 13. Критично оцінювати власну позицію та знання, порівнювати і перевіряти отримані результати. ПРН 15. Мати навички ведення інтелектуальних дискусій на засадах діалогу, відкритості й толерантності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення даного курсу студенти повинні мати базові знання з обов’язкових курсів навчальних дисциплін «Етика» та «Естетика», знати сутнісні засади естетичного, чинники і закономірності естетичної діяльності, історичні особливості її розвитку, основні методи аналізу естетичних процесів і явищ, у т.ч. філософсько-антропологічні, філософії культури та соціології культури. 2. Вміти інтерпретувати інформацію щодо феномену моралі та моральних відносин; застосовувати основні філософські терміни, категорії та класифікації в аналізі моральних проблем сучасності; виокремлювати та інтерпретувати естетичні процеси і феномени; застосовувати в аналізі художньо-естетичних явищ основні поняття і класифікації естетики. 3. Володіти елементарними навичками збирання та узагальнення інформації; експертного ставлення до моральних та естетичних процесів і явищ; порівняльного аналізу; використання іншомовних фахових етичних, естетичних та естетико-культурологічних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Курс знайомить студентів із особливостями сучасного соціально-етичного дискурсу, предметом якого виступає суспільна мораль. Особлива увага приділяється аналізу консеквенціалістської та деонтологічної етики, які надають обґрунтування моральних рішень щодо проблем соціальних практик в апеляції до ідей «спільного блага» та «прав людини». Знайомить студентів зі специфікою сучасного етапу естетичного розвитку, особливостями сучасної естетосфери як простору художньоестетичних новацій, закономірностями їх соціокультурного функціонування. Визначається актуальна естетична проблематика, пов′язана з новітніми тенденціями естетичного розвитку, принципи, методологія та основні напрямки їх аналізу. З′ясовується залежність мистецтва від процесів людського саморозвитку, роз′яснюються чинники актуальних художніх новацій, феномени домінанти виду мистецтва та суспільного попиту на певний художній продукт. Системно формуються відповідна поняттєво-категоріальна компетентність, навички самостійного естетичного аналізу.
Рекомендована та необхідна література
1. Етика. Естетика: навч. посібник / за наук. ред. Панченко В.І. К.: «Центр учбової літератури», 2014 2. Маслікова І.І. У пошуках спільного блага: етичні колізії соціальних практик. Монографія. – К.: «Міленіум», 2018 3. Прикладна етика: навч. посібник / за наук. ред. Панченко В.І. К.: «Центр учбової літератури», 2012 4. Рогожа М.М. Соціальна мораль: колізії мінімалізму. Монографія. Київ: Вид. ПАРАПАН, 2009 5. Mackie J.L. Ethics. Inventing right and wrong. London: Penguin Books, 1990 6. McCormick Of three minds. Essays in Ethics: the Political, the Social, the Global. Lviv: Ukrainian Catholic University Press, 2014 7. Suikkanen J. This is Ethics. An introduction. Oxford: Wiley Blackwell, 2015
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Підсумкове оцінювання у формі заліку: Підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів) визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру з урахуванням підсумкової контрольної роботи. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Для студентів, які набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критичний мінімум – 60 балів, для одержання заліку необхідно обов’язково відпрацювати пропущені теми в письмовій формі та здати/надіслати електронною поштою викладачу, що проводить семінарські заняття. Таким чином, підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 48, максимум 80 балів) та підсумкової контрольної роботи (мінімум 12, максимум 20 балів).
Мова викладання
Українська