Історико-філософські концепції ХІХ-ХХ ст.

Освітня програма: ОПП Філософія 2020. Денна форма навчання.

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Історико-філософські концепції ХІХ-ХХ ст.
Код дисципліни
ДВС.4.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН 1. Розуміти сенс філософії, її місце в системі культури. ПРН 2. Розуміти розмаїття та специфіку філософських дисциплін, знати філософську термінологію. ПРН 8. Мати обізнаність у головних філософських методах і підходах, розуміти етико-практичну значущість філософського знання. ПРН 10. Мати навички реферування, систематизованого огляду та порівняльного аналізу філософської та загальнонаукової літератури. ПРН 17. Мати навички участі в наукових та прикладних дослідженнях у галузі філософії
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1) До початку вивчення цього курсу студенти мають знати історію західної філософії, її періодизацію, бути ознайомленими з філософськими системами кантіанства, гегельянства, неокантіанства та марксизму, а також головними напрямками філософії XX ст. 2) Вміти аналізувати інформацію, застосовувати загальнологічні прийоми і методи пізнання та міркування. Використовувати основні форми письмової та усної презентації результатів навчання (виконувати письмові аналітичні завдання, писати есеї та реферативні огляди літератури, робити доповіді з мультимедійними презентаціями). 3) Володіти елементарними навичками пошуку та систематизації інформації, оцінювання джерел інформації, навичками активного слухання, загальними засадами аргументації та рефлексивного читання філософських текстів.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна знайомить студентів з основними напрямами розвитку філософської історіографії XIX та XX століття з врахуванням їх впливу на європейську інтелектуальну історію та на сучасну філософську думку. Провідні тенденції розвитку історико-філософських концепцій XIX століття розглядаються на основі кантіанських, гегельянських, неокантіанських історико-філософських проектів, визначається вплив марксизму на становлення радянської «історико-філософської науки» в контексті її сучасної критики. Визначаються головні методологічні принципи та особливості томістичного, аналітичного, екзистенційного, герменевтичного та постмодерністського підходів в інтерпретації історії філософії. Послідовно розглядаються специфіка постановки та розв’язання теоретико-методологічних проблем історико-філософської науки в історико-філософських концепціях XX ст.
Рекомендована та необхідна література
1. Горський В.С., Кушаков Ю.В., Табачковський В.Г. Дослідження історії історико- філософської науки (до 25-річчя заснування нового історико-філософського напряму) // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: філософія, політологія. - 2006. - №81-83. - С. 15-21. 2. Дільтей В. Історія молодого Гегеля. Віндельбанд В. Відновлення гегельянства / Пер. з нім.: О.Литвиненко; Наук.ред. Ю.Кушаков. К., 2008. 3. Кононенко Т. П. До питання структурної відповідності базової теорії викладання освітньому середовищу (філософія та історія філософії). Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2004. №66-67. С.49. 4. Рассел Б. Історія західної філософії. - К.: Основи, 1995. 5. Рікер П. Історія та істина. - К.: Вид. дім «КМ Academia»; Ун. вид-во «Пульсари» 2001. 6. Татаркевич В. Історія філософії: Т.З: Філософія XIX ст. і новітня. / Пер. з пол. О.Гірний. - Львів: Свічадо, 1999.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Підсумкове оцінювання у формі заліку: Підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів) визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру з урахуванням підсумкової контрольної роботи. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Для студентів, які набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критичний мінімум - 60 балів, для одержання заліку необхідно обов’язково відпрацювати пропущені теми в письмовій формі та здати/надіслати електронною поштою викладачу, що проводить семінарські заняття. Таким чином, підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 48, максимум 80 балів) та підсумкової контрольної роботи (мінімум 12, максимум 20 балів).
Мова викладання
Українська