Український фольклор (3 семестр)

Освітня програма: Фольклористика, українська мова і література та іноземна мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Український фольклор (3 семестр)
Код дисципліни
ННД.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 13. Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції фольклористики, мовознавства й літературознавства, уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН 23. Характеризувати семантику й прагматику ритуалів та обрядових комплексів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цієї дисципліни студенти повинні знати: основні характеристики фольклору як традиційної народної творчості; зв’язок фольклористики з іншими гуманітарними науками; володіти основними фактологічними знаннями гуманітарного характеру; уміти працювати з різними джерелами навчальної та наукової інформації, опрацьовувати її, робити узагальнення та висновки; збирати та інтерпретувати інформацію щодо особливостей фольклорних жанрів; застосовувати основні поняття в аналізі фольклорних явищ; планувати та оцінювати власну роботу; застосовувати інтерактивні й мультимедійні засоби; володіти елементарними навичками наукового дослідження, пошуку та обробки інформації навчального та наукового спрямування; використання фахових інформативних джерел, зокрема й іншомовних; критичного ставлення до аналізованих явищ; роботи з фольклорними текстами; продукування складних усних і письмових повідомлень; взаємодії і співробітництва у навчанні в ситуаціях пошукового характеру.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – системне вивчення студентами феномену колективної народної творчості, еволюції та поетичної специфіки необрядових епічних та ліро-епічних фольклорних жанрів і субжанрів, законів їх творення та особливості модифікації. Анотація. Навчальна дисципліна є складником багатосеместрової НД «Український фольклор». Курс складається з двох змістових модулів. Перший зорієнтований на осмислення студентами уснословесних жанрів народного гумору, жанрів із домінантою страху смерті та субжанрової парадигми феномену «народна казка». Другий присвячений особливостям творення і побутування жанрів неказкової народної прози та народного ліро-епосу.
Рекомендована та необхідна література
Давидюк В. Вибрані лекції з українського фольклору (в авторському дискурсі). Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Видання третє, виправлене, доповнене й перероблене. Луцьк: ПВД «Твердиня», 2014. 448 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153586606.pdf Демедюк М. В. Українська народна казка: національна своєрідність тексту: монографія. НАН України, Ін-т народознавства НАН України. Київ : Наукова думка, 2021. 163 с. Дунаєвська Л. Українська народна проза (легенда, казка): еволюція епічних традицій :монографія. 2-е вид., стер. Київ: Київський університет, 2009. 303 Івановська О. Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів. Підручник. К.: ВПК «Експрес-Поліграф», 2012. 336 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальна дисципліна складається з двох змістових частин. Форми навчання: лекції, семінари, самостійна робота. Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (усна відповідь, бліц-опитування, підготовка тестів за темами, контрольна робота, презентація, іспит).
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання) - 40% від загальної оцінки та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння, комунікація) – 60% від загальної оцінки. Оцінювання семестрової роботи: усна відповідь, поточна контрольна робота: 25/45б. Підготовка та захист презентації: 11/15б. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (усні відповіді, бліц-опитування, поточні контрольні роботи, захист презентації) і за самостійну роботу (підготовка презентації, підготовка тестів за темами). Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та іспиту у письмовій формі (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська мова