Історія українського політикуму (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія українського політикуму (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)
Код дисципліни
ВК
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати особливості державотворчих процесів досліджуваного періоду в Україні та світі.
Знати стан джерельної бази та історіографію проблематики періоду незалежності України.
Знати найважливіші факти та події в історії розвитку українського політикуму періоду незалежності.
Знати основні політичні постаті української історії періоду незалежності.
Знати відмінності та особливості в становленні політичних еліт різних періодів незалежної України.
Вміти формувати, формулювати та обґрунтовувати власне бачення проблем історичного розвитку українського політикуму на сучасному етапі.
Вміти здійснювати історичний аналіз впливу суспільно-політичних процесів на розвиток України та політикуму в цілому.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: сучасні методи історичного пізнання, характер історичного процесу та розвитку України.
Вміти: самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку та опрацювання нової інформації, науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях та явищах.
Володіти елементарними навичками аналізу історичних джерел, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, розуміти базові поняття політичної історії («політикум», «політична еліта», «політична партія», «державотворення», «внутрішня політика».
Зміст навчальної дисципліни
Сучасна історія України являє собою комплекс проблем, які потребують всебічного висвітлення на основі широкого кола джерел та історіографічних досліджень. Зокрема, на особливу увагу заслуговують проблеми історії українського державотворення перехідного періоду (кінець 80-х – початок 90-х років ХХ століття), історія формування та трансформації органів державної влади, формування багатопартійної системи, становлення та розвиток громадянського суспільства України, суспільні та соціальні процеси, економічний розвиток держави. Однак реалії новітнього періоду української історії висвітили і нові тенденції, що зародилися у владному просторі країни. Йдеться насамперед про вихід на політичну арену українського владного поля, поряд із традиційними носіям влади, нових політичних гравців: частково оновлених подіями сучасності, частково новостворених та таких, які не відчули на собі печатку радянського минулого.
Комплексне дослідження визначених проблем надає можливість для формування цілісної картини історії становлення політичних еліт (політикуму) України періоду незалежності (від 1991 року до сьогодення).
Мета дисципліни – поглибити знання студентів з сучасної історії України, досліджуючи роль політичних еліт в процесі розбудови української державності, формуванні політичної системи, економічного, суспільного, соціального, політичного, культурного розвитку України періоду незалежності.
Рекомендована та необхідна література
Алексєєв Ю., Кульчицький С., Слюсаренко А. Україна на зламі історичних епох (Державотворчий процес 1985 – 1999 рр.). – К., 2000. – 296 с.
Барановська Н., Верстюк В., Віднянський С. та ін. Україна: утвердження незалежної держави (1991 – 2001). – К., 2001. – 704 с.
Гальчинський А. Помаранчева революція та нова влада. – К., 2005. – 368 с.
Грач Л. Україна після Кучми. – К., 2005. – 224 с.
Гузенкова Т. Политические партии и лидеры в Верховной Раде Украины (1998 – 2000). – М., 2001. – 228 с.
Кармазіна М.Президентство: український варіант. – К., 2007. – 365 с.
Кравчук Л. Маємо що маємо: Спогади і роздуми. – К., 2002. – 392 с.
Кульчицький С. Помаранчева революція. – К., 2005. – 368 с.
Литвин В. Україна – 2004. Події. Документи. Факти: У 3-х томах. – К., 2005.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формувати здатність до цілеспрямованого накопичування знання, самостійного пошуку та опрацювання інформації, а також здатність до творчого мислення, яке полягає у схильності до нестандартного вирішення задач, самостійності міркувань та умовиводів з сучасної історії України; застосовувати набуті знання з сучасної історії України у повсякденній діяльності для орієнтації в державотворчих, політичних, соціальних, економічних, культурних процесах, оцінки політичних явищ і подій; критично усвідомлювати взаємозв’язкок між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому та сучасності. Надавати кваліфіковані консультації з питань сучасної політичної історії України.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Бліц-опитування з тем. Реферат. Підсумкова контрольна робота (залік). Підсумкове оцінювання: залік. Організація оцінювання: Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів: бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за самостійну роботу (за підготовку рефератів та участь у бліцопитуванні); бали, отримані за підсумкову контрольну роботу (за письмові розгорнуті відповіді). Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний модуль включає в себе лекції та самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем. Оцінка успішності знань студентів здійснюється під час семестрового оцінювання (контрольна робота, бліц-опитування, реферати) та підсумкового оцінювання (підсумкова контрольна робота (залік)).
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Олена
Володимирівна
Чернишевич
Кафедра новітньої історії України
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра новітньої історії України
Історичний факультет