Національні меншини України

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Національні меншини України
Код дисципліни
ВК
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат національних меншин України, основні періоди історії національних меншин України, характер етнокультурних процесів, що відбувалися в Україні з представниками іноетнічних спільнот, державну політику України стосовно національних меншин. Вміти характеризувати (визначати характерні риси) культурний розвиток народів, що проживають на території України, визначати й оцінювати наслідки окремих подій в історії національних меншин України, визначати вплив національних меншин України на історію та культуру держав, звідки вони родом, розуміти сутність і характер етнокультурних процесів, які відбувалися в Україні, провести порівняльний аналіз явищ та подій з історії та культури національних меншин України, застосовувати набуті знання для вивчення традиційної культури національних меншин України шляхом опитування респондентів в ході полових етнографічних експедицій, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки в окремих подіях історії національних меншин України.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати традиційну духовну та матеріальну культуру українців. Вміти опитувати респондентів у ході польових етнографічних експедицій. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Вивчення курсу «Культура національних меншин України» в навчальному процесі передбачає ознайомлення студентів із чисельністю та розміщенням представників національних меншин за даними переписів населення України 1989 та 2001 років. Розглядається державна етнокультурна політика в Україні та задоволення культурних, освітніх, політичних та інших прав представників національних меншин України. Основна увага приділена вивченню появи іноетнічних груп в Україні, а також дослідженню їхньої традиційно-побутової культури. Мета дисципліни – формування знань у студентів про історію появи представників національних меншин в Україні, особливості їх духовної та матеріальної культури, історичну долю.
Рекомендована та необхідна література
Галушко К. Ю. Росіяни в Україні. – К., 2012. – 944 с., Етнічний довідник, ч. II: Етнічні меншини в Україні. – К., 1996., Етнонаціональний розвиток України: Терміни, визначення, персоналії. — К., 1993., Етнонаціональні процеси в Україні: Історія та сучасність. – К., 2001. – 424 с., Євтух В.Б. Етнічна меншина: поняття, ознаки, функції. //Філософська і соціологічна думка. – 1994. – №4., Євтух В.Б., Трощинський В.П., Галушко К.Ю., Чернова К.О. Етнонаціональна структура українського суспільства. – К., 2004., Коцур В. Національні меншини України в контексті суспільно-політичних трансформацій 90-х рр. ХХ століття - початку ХХІ століття. – ПереяславХмельницький, 2019., Мала енциклопедія етнодержавознавства. – Київ: Генеза, Довіра, 1996. – 942 с., Наулко В.І. Хто і відколи живе в Україні. – К., 1998. Національні меншини України у ХХ ст. Політико-правовий аспект. – К., 2000. – 356 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – сформувати у студентів узагальнюючу систему знань про історію та культуру національних меншин в Україні. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти методику аналітичної науково-дослідної роботи; знати: •термінологічно-понятійний апарат з історії та культури національних меншин України; •чисельність найбільших національних меншин України згідно даних переписів населення України 1989 та 2001 років; •історію появи та розвитку найчисленніших національних меншин, які складають більше 0,1% населення України; •характер етнокультурних процесів, що відбувалися в Україні з представниками іноетнічних спільнот; •специфіку духовної та матеріальної культури національних меншин України; •основні нормативні документи, на яких базується державна політика України в сфері підтримки культурних, освітніх та політичних прав представників національних меншин.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: вміння встановити причиннонаслідковий зв'язок у явищах культури національних меншин України, вміння з’ясувати причини, умови, простежити хід, визначити головні рушійні сили в окремих подіях історії національних меншин України. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 25 балів. Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 35 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Наталія Олександрівна Громова
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет