Календарна обрядовість українців

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Календарна обрядовість українців
Код дисципліни
ВК 2.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати зміст найважливіших категорій та понять календарної обрядовості. Знати історіографію та джерельну базу з теми. Знати особливості становлення календаря та систем літочислення у Європі. Знати аграрну основу та християнські нашарування у календарній обрядовості українців. Знати основні свята річного циклу в Україні та їхнє обрядове наповнення. Знати зміни у святах річного циклу впродовж кінця ХІХ – початку ХХІ ст. Вміти визначати спільні та відмінні риси у народних святах і обрядах річного циклу різних регіонів України. Вміти визначати причини та наслідки трансформацій української календарної обрядовості. Комунікувати з респондентами, проводячи опитування за заздалегідь розробленим запитальником із традиційної та сучасної календарної обрядовості українців.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: основи матеріальної та духовної культури українців; Вміти: розробити запитальник із духовної культури українців і провести за ним опитування інформаторів; Володіти елементарними навичками аналізу етнографічних джерел,
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна “Календарна обрядовість українців” є складовою циклу професійної підготовки фахівців освітнього рівня «бакалавр» на історичному факультеті. Ця дисципліна направлена на формування у студентів уявлення про систему українських народних свят річного циклу. Розглядаються основні поняття календарної обрядовості («свято», «обряд», «звичай», «календар», «традиція», «магія»). Висвітлюється формування систем літочислення у різних народів, поступове удосконалення календаря, пояснюються поняття «юліанський» і «григоріанский» календарі, «старий» і «новий» стилі літочислення. Вивчаються великі свята і так звані «присвятки» зимового, весняного, літнього та осіннього календарних циклів. Значна увага приділяється виокремленню давньої аграрної основи українського календаря та пізніших християнських нашарувань. Подається специфіка відзначення календарних свят та обрядів у різних регіонах України. Простежується трансформація календарної обрядовості українців від ХІХ до початку ХХІ ст, руйнування системи народних свят за радянської доби та їх поступове відродження у наш час.
Рекомендована та необхідна література
Борисенко В.К. Традиції і життєдіяльність етносу. На матеріалах святково-обрядової культури українців – К.: УНІСЕРВ, 2000. – 191 с. Воропай О. Звичаї нашого народу. – К., 1993. Гримич М.В. Традиційний світогляд та етнопсихологічні константи українців. – К.,2000. Климець Ю.Д. Купальська обрядовість на Україні. – К., 1990. Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні. В 3-х книгах, 6-ти томах. – К., 1994. – Кн. 2. Коваль Г. Поетичний універсум календарно-обрядового фольклору українців. – Львів, 2020. – 440 с. Ковальчук Н. Традиційні свята та обряди Рівненського Полісся. Структура, термінологія, географія поширення (середина ХХ ст.). - К.: Арт Економі, 2021. - 328 с. Курочкін О.В. Новорічні свята українців. Традиції і сучасність. – К., 1978.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про зимові, весняні, літні та осінні свята українців. У результаті вивчення дисципліни студент повинен засвоїти елементи дослідницької роботи, вміти аналізувати визначати причини та наслідки виникнення, зникнення та зміни окремих обрядодій у святах річного циклу, розрізняти архаїчну язичницьку основу свят і пізніші християнські нашарування, сформувати навички компаративного аналізу календарної обрядовості різних регіонів України, працювати з науковою літературою та комплексом джерел з етнології.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: вміння визначати спільні та відмінні риси у народних святах і обрядах річного циклу різних регіонів України, вміння визначати причини та наслідки трансформацій української календарної обрядовості. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 12 балів. Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 48 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Наталія Олександрівна Громова
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет