ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА В УКРАЇНІ (ХІХ – поч. ХХ ст.)
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА В УКРАЇНІ (ХІХ – поч. ХХ ст.)
Код дисципліни
ВК 1.9
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати джерела, здобутки історіографії й термінологічно-понятійний апарат з історії російської православної церкви (РПЦ) в Україні пізньомодерного часу, особливості адміністративно-територіального устрою російської православної церкви в Україні синодального періоду, проблематику суспільно-правового та матеріального становища православного духовенства в XIX – на початку XXст., характерні риси системи духовної освіти в Україні пізньомодерного часу – початкової, спеціальної та вищої. Вміти характеризувати особливості відносин православного духовенства до українського національного руху пізньомодерного часу, визначати особливості російської політики стосовно римо- та греко-католицької (унійної) церков в Україні за синодальної доби, визначати особливості російської політики стосовно новопротестантських рухів в Україні за синодальної доби, висвітлити приклади сходознавчих досліджень в другій половині XIX ст. та особливості діяльності Єрусалимської духовної місії РПЦ.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати теоретичні засади вивчення історії православної церкви в Україні; необхідні визначення та спеціальну термінологію з історії православної церкви в Україні; джерела та історіографію дослідження теми; адміністративно-територіальну структуру та систему управління історії православної церкви в Україні; ієрархічну структуру православного чорного та білого духовенства; хід реформ православної церкви; ставлення православного духовенства до суспільних процесів у Російській імперії та Україні зазначеного періоду; міжконфесійну ситуацію в Україні; позицію православного духовенства щодо розвитку українського національного руху; специфіку розвитку народної та спеціальної духовної освіти в Україні. Вміти визначати особливості догматики та канонів православної церкви; визначати та характеризувати джерела з історії православної церкви в Україні визначеного періоду; характеризувати суспільно-правове становище православного духовенства.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з теоретичними засадами курсу у форматі особливостей християнської традиції богопізнання, догматики православної та католицької церков у порівняльному контексті. Представлено передумови розвитку православної церкви в Україні синодальної доби, зокрема процес переорієнтування православного духовенства в Руси-Україні на московську православну церкву за ранньомодерного часу і втілення в житті московсько-грецького проєкту відновлення православʼя 1620 р. та подальша співпраця православного духовенства і московської влади з нівеляції політичних прав та вольностей Малоросії протягом XVIII – початку ХX ст. Православна церква в Україні пізньомодерного часу висвітлюється крізь призму її інституційного розвитку – системи вищого синодального та єпархіального управління, управління монастирів, правового та матеріального становища православного духовенства за XIX – початку XX ст. У межах політики російської влади та православної церкви до інших конфесій висвітлюється становище римо- та греко-католицької (унійної) церков на теренах окупованих Росією українських земель, крім цього – становище новопротестантських згромаджень і старообрядництва. Окрема увага приділяється розвитку духовної освіти в Україні означеного часу – від рівня духовного училища до духовної академії. Висвітлюються особливості розвитку спеціальних знань з історичної та мистецької спадщини християнського Сходу.
Рекомендована та необхідна література
Великий А. Г., ЧСВВ. З літопису християнської України. Церковно-історичні радіолекції з Ватикану. – Рим: Вид-во оо. Василіян, 1975. – Т. VII. – 274 с.
Власовський І. Нарис історії УПЦ: У 4 т. – К.: Либідь, 1998. – Т. ІІІ. – 392 с.
Історія релігії в Україні: У 10 т. // Редкол.: А. Колодний (голова) та ін. – К.: Український центр духовної культури, 1999. – Т. 3. Православ’я в Україні / За ред. А. Колодного, В. Климова. – 560 с.
Крижанівський О., Плохій С. Історія церкви та релігійної думки в Україні. – Кн. 3. Кінець XVI – середина XIX століття. – К., 1994. – 336 с.
Надтока О.М. Православна церква в Україні другої половини XVIII – початку XХ століття. Історіографія. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2014. – 255 с.
Ульяновський В.І. Історія Церкви та релігійної думки в Україні. Т.1-2. К., 1994.
Ульяновський В.І. Церква в Українській державі 1917-1920 рр. Кн.1: Доба Української ЦР. – К., 1997. Кн.2: Доба Гетьманату Павла Скоропадського. – К., 1997.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): вивчення теоретичних засад вивчення історії православної церкви; ознайомлення з догматами та канонами православної церкви; аналіз джерельної бази та історіографії проблематики історії російської православної церкви в Україні XIX – початку ХХ ст.; вивчення адміністративно-територіального устрою та системи управління та ієрархічної структури православної церкви в Україні; вивчення суспільно-правового статусу представників чорного та білого духовенства: суспільні прерогативи, права та привілеї, матеріальне забезпечення; ознайомлення з особливостями діяльності військового духовенства; аналіз реформ православної церкви протягом XIX – початку ХХ ст.; аналіз ставлення православної церкви до суспільних процесів в Російській імперії та, зокрема, в Україні; вивчення проблематики місця православної церкви в системі міжконфесійних відносин в Україні; вивчення розвитку народної та спеціальної духовної освіти в Україні.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: вміння розкрити перебіг українського національного руху пізньомодерного часу; висвітлити особливості національного руху за певних етапів та в межах двох великих регіонів – Наддніпрянщини і Західної України; проаналізувати ідейний доробок і діяльність діячів українського національного руху. Форма проведення іспиту – усно-письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали.
Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 36 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Олександр
Михайлович
Надтока
Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет
Історичний факультет
Василь
Іринархович
Ульяновський
Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет
Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет