Етнографічна практика

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Етнографічна практика
Код дисципліни
ОК 48
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати етнологічну термінологію. Знати історію становлення сучасної методики польових етнографічних досліджень в Україні та світі. Знати основні сучасні етнографічні методи дослідження традиційної і сучасної культури етносу – методи порівняння, типологічного співставлення, усної історії, безпосереднього спостереження та інші. Знати морально-етичні норми при роботі з інформаторами. Вміти застосовувати методи фіксації під час етнографічних польових робіт – запис на диктофон або телефон, фото- та відеофіксацію, запис у польовий щоденник/зошит. Вміти опрацьовувати тематичну літературу, самостійно збагачувати свій науковий та творчий потенціал, застосовувати прогресивні та раціонально виважені методи оволодіння знаннями. Самостійно здійснити етнографічне польове опитування населення певного регіону, місцевості, населеного пункту). Підготувати звіт про проходження практики Захистити звіт із практики
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші факти, події та процеси історичного минулого України, мати базові знання з української етнології. Володіти навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків. Вміти аналізувати джерела та літературу на історичну та етнологічну тематику. Вміти застосовувати здобуті знання та навички під час практичної польової роботи.
Зміст навчальної дисципліни
Етнографічна практика є невід’ємною складовою частиною навчального процесу. У часи незалежності України постійно зростає інтерес до духовної спадщини свого народу, до її традиційної культури та етнічної історії. Дослідники нарешті почали розуміти, що історія включає в себе не лише політичний, а й етнічний аспект, оскільки народ впродовж століть виробив свою власну етно-соціальну систему та культуру, яка функціонувала певною мірою автономно від загальнодержавних процесів. Вивчення етнічної історії, сучасної етно-соціальної культури та міжетнічної комунікації стали важливими моментами при підготовці професійних істориків та етнологів. У відповідності з навчальним планом студенти історичного факультету ОС «бакалавр» освітніх програм «Історія України та культурна антропологія» проходять етнографічну практику у 6 семестрі. Проходження практики є обов’язковим для студентів. Тривалість етнографічної практики становить 2 тижні (3 кредити ЄКТС). Під час проходження практики студенти: а) ознайомлюються з питальниками та іншими методичними матеріалами, розробленими викладачами кафедри етнології та краєзнавства; в окремих випадках складають питальники самостійно; б) здійснюють опитування населення за питальником; в) збирають документальні та фотоматеріали, дотичні до теми питальника; г) збирають експонати для Музею при Фольклорно-етнографічній лабораторії; д) здійснюють обробку (розшифровку і відповідне оформлення) польових матеріалів; е) підбивають підсумки власного практичного дослідження. Передбачаються також індивідуальні завдання для студентів у відповідності з їхніми науковими інтересами та практичними можливостями
Рекомендована та необхідна література
Боряк О. Емпіричні дослідження як “ризик шкоди”: теорія і практика впровадження принципів етики польової роботи // Народна творчість та етнографія. – 2003. – № 5-6. – С. 76 – 81., Бріцина О. У пошуках втрачених смислів: робота збирача з виконавцем //Матеріали до української етнології. Збірник наукових праць. – 2004. – Вип. 4 (7). – С. 188-194., Бріцина О. Сучасні аспекти методики збирання народної прози //Народна творчість та етнографія. – 2003. – № 3. – С. 24-28., Глушко М. Методика польового етнографічного дослідження, 2008. – 288 с., Гримич М. Метод, методика та методологія в сучасній етнологічній науці. //Етнічна історія народів Європи. – К., 2006. – Вип. 21. – С. 5-9., Кожолянко Г.К., Шестаков Ю.П. Етнографічні експедиції та етнографічна практика, 2000., Кожолянко Г.К., Шестаков Ю.П. Методика польових експедиційних досліджень поселень та житла. // Питання стародавньої та середньовічної історії, археології й етнології. – Чернівці, 2003. – Т.1 (15).
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) полягають у поглибленні та закріпленні знань студентів з вивчених теоретичних курсів, зокрема Української етнології; простеженні зв’язку етнології з іншими науковими та навчальними дисциплінами; поглибленні знань з методики етнографічних досліджень, здобутті навичок застосування методів етнографічних досліджень для вивчення народної культури та усної історії окремих регіонів та населених пунктів; ознайомленні з польовими джерелами етнології; оволодінні навичками проведення польового етнографічного опитування.
Методи та критерії оцінювання
Форми оцінювання студентів: 1. Індивідуальне завдання 1: РН 1.1. – 5 балів/ 3 бали. 2. Індивідуальне завдання 2: РН1.2., 1.4. – 15 балів/ 9 балів. 3. Індивідуальне завдання 3: РН1.3., 2.1. – 10 балів/ 6 балів. 4. Індивідуальне завдання 4: РН 2.2. –10 балів/ 6 балів. 5. Індивідуальне завдання 5: РН 3.1. – 30 балів/ 10балів. 6. Підготовка звіту: РН 3.2. –10 балів/ 6 балів. Підсумкове оцінювання: захист звіту (залік) – 20 балів / 12 балів.
Мова викладання
українська