Інформаційні технології в професійній сфері історика

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Інформаційні технології в професійній сфері історика
Код дисципліни
ОК 41
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні тенденції інформатизації історичної науки і освіти, основні методики обробки історичних джерел із застосуванням комп’ютерних технологій, можливості й обмеження сучасного програмного забезпечення для роботи з даними історичних джерел, основний інструментарій для пошуку та аналізу історичних джерел, наукової інформації професійного характеру в інтернет-просторі, и правила та принципи оцінювання інформації у віртуальному просторі, и методику пошуку, аналізу та опису інформації з визначеної теми наукового дослідження, які інформаційні технології використовуються для створення, обробки й аналізу історичних джерел. Вміти використовувати специфічні можливості стандартних офісних програм для обробки даних історичних джерел, представляти результати дослідження в електронному вигляді, використовувати різноманітні мережеві сервіси, ресурси для наукового пошуку, використовувати основні засоби організації наукової комунікації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основи сучасних інформаційних технологій. Вміти використовувати стандартне програмне забезпечення ОС Windows на рівні звичайного користувача. Володіти елементарними навичками пошуку, класифікації, критики джерел, орієнтуватися у віртуальному інформаційному просторі.
Зміст навчальної дисципліни
Огляд історії розвитку інформаційних технологій, етапів та особливостей їх застосування у гуманітарій сфері. Визначення можливостей використання інформаційних технологій, а саме прикладних програм пакету MS Office для роботи з історичними джерелами. Переваги та обмеження стандартних програмних додатків, прикладних програм для науково-дослідної роботи. Характеристика принципів і правил застосування комп’ютерних технологій для створення і аналізу електронних джерел на основі матеріалів історичних джерел. Ознайомлення зі стратегіями інформаційного пошуку, комунікації науковців з використанням різноманітних сервісів глобальних мереж. Мета дисципліни – удосконалити знання студентів-істориків основ інформаційних технологій відповідно до завдань збереження й аналізу даних історичних джерел, навички застосування електронно-обчислювальної техніки у повсякденній практиці вченого гуманітарія.
Рекомендована та необхідна література
Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології: Підручник для студ-в вищих навчальних закладів / За ред. О.І. Пушкаря. Київ, 2003. Ляпіна О.В. Інформатика історична // Історія в термінах і поняттях: довідник: Навч. посіб. / За заг. ред. Орлової Т.В. Вишгород, 2014. С.251-252. Ляпіна О.В. Кліометрія // Історія в термінах і поняттях: довідник: Навч. посіб. / За заг. ред. Орлової Т.В. Вишгород, 2014. С.301-302. Ляпіна О.В. Віртуальний // Історія в термінах і поняттях: довідник: Навч. посіб. / За заг. ред. Орлової Т.В. Вишгород, 2014. С.103-104; Месюра В.І., Арсенюк І.Р., Роїк О.М. Інформаційно-пошукові системи мережі Інтернет. Ч.2: Методи та засоби пошуку в Інтернеті. Вінниця, 2003. Рамський Ю.С., Рєзіна О.В. Вивчення інформаційно-пошукових систем мережі Інтернет: навчальний посібник. Київ, 2004. Святець Ю.А. Кліометрика. Інформаційні технології та інструменти: Підручник для іст. ф-тів вищих навч. закладів / Ю.А. Святець, П.К. Доорн. Дніпропетровськ., 1998.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – формування вмінь оптимально обирати апаратне забезпечення і програмні засоби для проведення наукової роботи. Уміти сформулювати і поставити завдання перед професійним математиком або програмістом і знайти з ними спільну мову в процесі вирішення нестандартної задачі. Виробити навички правильно оформлювати та оприлюднювати в електронному вигляді результати наукової роботи, навчитися працювати з пакетами програм, які використовуються в певній сфері діяльності. Впевнено користуватися основними інформаційними послугами мережі Інтернет.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Самостійна робота (Реферат). Оцінювання роботи під час практичних занять. Підсумкова контрольна робота. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – залік; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 20 балів; Оцінюються такі результати навчання студента: розуміння особливостей процесу інформатизації історичних досліджень, знання особливостей використання стандартних прикладних програм для обробки даних історичних джерел, розуміння правил роботи з інформаційними ресурсами мережі Internet, використання наукових матеріалів, представлених в Інтернеті, у власних наукових розвідках; вміння адекватно використовувати апаратне і програмне забезпечення комп’ютерних систем, адаптувати існуючі комп’ютерні технології роботи з історичними джерелами для проведення наукового дослідження, навички пошуку та ефективного використання інформації з мережі Інтернет, вміння критично оцінювати Інтернетресурси.
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет