Історія Східної Європи та Росії
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія Східної Європи та Росії
Код дисципліни
ОК 34
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні періоди історії Східної Європи, їх особливості, закономірності суспільного розвитку Східної Європи, визначальні події та явища історії східноєвропейського регіону, основний тематичний джерельний та історіографічний матеріал, базовий понятійний апарат. Вміти аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, оцінювати найважливіші події та явища історії Східної Європи в контексті світової історії, аналізувати процеси становлення та розвитку російської держави, оцінювати еволюцію державного і суспільного устрою Росії, виділяти і характеризувати регіональні особливості історичного розвитку Східної Європи, аналізувати тенденції зовнішньої політики Росії в різні історичні періоди, оцінювати сучасні процеси розвитку східноєвропейського регіону з урахуванням історичного досвіду, встановити причинно-наслідковий зв'язок в окремих подіях історії Східної Європи, з’ясувати причини, умови, простежити хід, визначити головні рушійні сили історії Східної Європи та Росії.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні події й головних дійових осіб в історії Східної Європи та Росії
Вміти працювати з комплексом давніх джерел; вести самостійні дослідження в межах дисципліни, структурувати історичну інформацію.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків між подіями.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з базовими джерелами та історіографією історії Східної Європи, поєднання теоретичних знань про періоди європейської історії з конкретно-історичними аспектами вивчення поступу регіону. Визначення і характеристика основних етапів розвитку східноєвропейського регіону, розкриття ключових проблем
суспільно-політичних і соціально-економічних процесів, ролі і місця видатних історичних осіб. Аналіз найважливіших подій та явищ історії Росії в контексті світової історії та культури.
Мета дисципліни – ознайомити студентів з особливостями історичних процесів, що відбувалися на теренах Східної Європи та Росії; показати закономірності суспільного розвитку в Східній Європі; продемонструвати роль об'єктивного і суб'єктивного факторів в історії суспільного прогресу.
Рекомендована та необхідна література
Вітенко М. Історія Росії. Від найдавніших часів до наших днів: навчальний посібник. Івано-Франківськ: Прикарпатський нац. ун-т імені Василя Стефаника, 2013.
Історія Центрально-Східної Європи. Посібник для студентів історичних і гуманітарних факультетів університетів / За ред. Леоніда Зашкільняка. Львів: Львівський національний ун-т імені Івана Франка, 2001.
История внешней политики России. Конец ХV–ХVII век. (От свержения ордынского ига до Северной войны). Москва: Междунар. отношения, 1999.
История внешней политики России. ХVIII век. (От Северной войны до войн России против Наполеона). Москва: Междунар. отношения, 1999.
История внешней политики России. Вторая половина ХІХ века (от Парижского мира 1856 г. до русско-французского союза). Москва: Междунар. отношения, 1996.
История внешней политики России. Конец ХІХ – начало ХХ века (От русско–французского союза до Октябрьской революции). Москва: Междунар. отношения, 1999.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): виробити у студентів вміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, оцінювати найважливіші події та явища історії Східної Європи в контексті світової історії; навчити студентів зіставляти історичні процеси з епохами; виробити вміння знаходити і критично аналізувати потрібну інформацію з минулого історії Росії; сформувати навички застосовувати набуті знання в процесі викладання історичних дисциплін, а також для прогнозування суспільних процесів.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота. Реферат. Робота під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит, максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента як вміння встановити причиннонаслідковий зв'язок в окремих подіях історії країн Східної Європи другої половини XVIII – початку ХХ ст., знання базової термінології, основних джерел й історіографії, діячів указаного періоду, вміння з’ясувати причини, умови, простежити хід, визначити головні рушійні сили історії Східної Європи та Росії, регіональні особливості розвитку регіону. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань – загальні теоретичні завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень оцінки – 24 бали. Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше, ніж 20 балів. Рекомендований мінімум допуску до іспиту 36 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
В’ячеслав
Михайлович
Мордвінцев
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Історичний факультет
Олена
Валеріївна
Ляпіна
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет