Історія Центральної та Південно-Східної Європи доби Середньовіччя та раннього Нового часу
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія Центральної та Південно-Східної Європи доби Середньовіччя та раннього Нового часу
Код дисципліни
ОК 32
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат, джерела та історіографію історії народів Центральної та Південно-Східної Європи, зміст основних періодів історії регіону в добу Середньовіччя та ранній Новий час, суть суспільно-політичних та соціально-економічних процесів в країнах регіону, типологію, основні риси матеріальної та духовної культури східноєвропейських середньовічних й ранньомодерних держав. Вміти характеризувати місце та роль Центральної та Південно-Східної Європи у світовому історичному процесі, визначати й оцінювати тенденції цивілізаційного поступу народів і країн цієї частини Європи, висвітлювати значення політики представників провідних князівських (королівських) династій на кожному з історичних етапів, проводити порівняльний аналіз закономірностей розвитку та регіональної (субрегіональної) специфіки, з’ясовувати роль головних міжнародних подій в певний історичний період, аналізувати причини, умови, особливості перебігу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні події й головних дійових осіб в історії Європи Давньої доби.
Вміти визначати характерні риси, які властиві для суспільного ладу, політичного устрою й економічно-господарського комплексу держав регіону.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з джерелами та історіографією, науковими результатами дослідницьких шкіл, спростування сформованих стереотипів щодо історії Центральної та Південно-Східної Європи. Синтез історії регіону на підставі опрацювання широкого кола джерел (наративних, документальних) та інтерпретаційних здобутків світової наукової літератури. Висвітлення взаємин народів і держав на тлі поширення та сприйняття провідних цивілізаційних ідей на континенті. Генерування цілісної системи знань про історію народів цієї частини Європи з V до середини ХVІІ ст., суспільні прояви їх життя, котрі визначили стан та головні тенденції
еволюції у різні історичні епохи. Аналіз основних подій в історії регіону доби Середньовіччя та раннього Нового часу, його місця та ролі у світовому історичному процесі. Визначення особливостей перебігу державотворення та християнізації, соціально-економічної та політичної структури, основних рис матеріальної та духовної культури, а також внутрішньої та зовнішньої політики місцевих королівських (князівських) династій на кожному з історичних етапів. З’ясування загальних закономірностей та динаміки історичного розвитку в контексті регіонально-епохально-інформаційного підходу, специфіки цивілізаційного поступу людської спільноти на теренах сучасних держав регіону.
Рекомендована та необхідна література
Балух В. О. Історія середніх віків: навч. посібник: у 2 т. / В. О. Балух, В. П. Коцур. – Чернівці: Наші книги, 2016. – Т. 1–2.,
Вітенко М. Д. Історія Центрально-Східної Європи в давні часи і середньовіччя: навчально-методичний посібник / М. Д. Вітенко. – Івано-Франківськ: ПНУ ім. В. Стефаника, 2019. – 112 с.,
Давні слов’яни. Археологія та історія: навч. посібник / Н. С. Абашина [та ін.]. – К.: Стародавній Світ, 2012. – 366 с.,
Десятничук І. О. Історія південних і західних слов’ян від найдавніших часів до кінця ХVІІІ століття: навч. посібник / І. О. Десятничук. – К.: Видавничий дім «КОНДОР», 2018. – 156 с.,
Історія західних і південних слов’ян (з давніх часів до ХХ ст): курс лекцій: навч. посібник / за ред. В. І. Ярового. – К.: Либідь, 2001, 2009. – 630 с.,
Історія західноєвропейського Середньовіччя: хрестоматія: навч. посібник / упоряд. М. О. Рудь. – К.: Либідь, 2005. – 656 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): виробити у студентів вміння аналізувати та узагальнювати фактичний матеріал, оцінювати найважливіші події та явища, динаміку історичних процесів; навчити студентів зіставляти історичні події з епохами, орієнтуватися в науковій періодизації історії регіону; виробити вміння знаходити, критично аналізувати, систематизувати та узагальнювати потрібну інформацію з середньовічної та ранньомодерної історії народів Центральної та Південно-Східної Європи; сформувати навички застосовувати набуті знання для прогнозування політичної ситуації в сучасному світі, вивчення та викладання історичних
дисциплін.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.2 – 10 балів/6 балів*.
2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4 – 10 балів/6 балів.
3. Індивідуальне завдання (реферат) з тем ЗМ1: РН 2.5 – 10 балів/6 балів.
4. Індивідуальне завдання (есе) з тем ЗМ2: РН 2.6 – 15 балів/9 балів.
5. Робота під час семінарських занять ЗМ1: РН 1.1, 1.2 ,2.1, 2.2, 2.3, 2.4 – 20 балів/12 балів.
6. Робота під час семінарських занять ЗМ2: РН 1.3, 1.4, 2.5, 2.6, 3.1, 4.1 – 15 балів/9 балів.
- підсумкове оцінювання – залік: РН 3.1, 4.1 – 20 балів /12 балів.
* максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Світлана
Миколаївна
Мотрук
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Історичний факультет
Артем
Георгійович
Папакін
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет