Історія Центральної та Південно-Східної Європи доби Середньовіччя та раннього Нового часу

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія Центральної та Південно-Східної Європи доби Середньовіччя та раннього Нового часу
Код дисципліни
ОК 32
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат, джерела та історіографію історії народів Центральної та Південно-Східної Європи, зміст основних періодів історії регіону в добу Середньовіччя та ранній Новий час, суть суспільно-політичних та соціально-економічних процесів в країнах регіону, типологію, основні риси матеріальної та духовної культури східноєвропейських середньовічних й ранньомодерних держав. Вміти характеризувати місце та роль Центральної та Південно-Східної Європи у світовому історичному процесі, визначати й оцінювати тенденції цивілізаційного поступу народів і країн цієї частини Європи, висвітлювати значення політики представників провідних князівських (королівських) династій на кожному з історичних етапів, проводити порівняльний аналіз закономірностей розвитку та регіональної (субрегіональної) специфіки, з’ясовувати роль головних міжнародних подій в певний історичний період, аналізувати причини, умови, особливості перебігу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні події й головних дійових осіб в історії Європи Давньої доби. Вміти визначати характерні риси, які властиві для суспільного ладу, політичного устрою й економічно-господарського комплексу держав регіону. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з джерелами та історіографією, науковими результатами дослідницьких шкіл, спростування сформованих стереотипів щодо історії Центральної та Південно-Східної Європи. Синтез історії регіону на підставі опрацювання широкого кола джерел (наративних, документальних) та інтерпретаційних здобутків світової наукової літератури. Висвітлення взаємин народів і держав на тлі поширення та сприйняття провідних цивілізаційних ідей на континенті. Генерування цілісної системи знань про історію народів цієї частини Європи з V до середини ХVІІ ст., суспільні прояви їх життя, котрі визначили стан та головні тенденції еволюції у різні історичні епохи. Аналіз основних подій в історії регіону доби Середньовіччя та раннього Нового часу, його місця та ролі у світовому історичному процесі. Визначення особливостей перебігу державотворення та християнізації, соціально-економічної та політичної структури, основних рис матеріальної та духовної культури, а також внутрішньої та зовнішньої політики місцевих королівських (князівських) династій на кожному з історичних етапів. З’ясування загальних закономірностей та динаміки історичного розвитку в контексті регіонально-епохально-інформаційного підходу, специфіки цивілізаційного поступу людської спільноти на теренах сучасних держав регіону.
Рекомендована та необхідна література
Балух В. О. Історія середніх віків: навч. посібник: у 2 т. / В. О. Балух, В. П. Коцур. – Чернівці: Наші книги, 2016. – Т. 1–2., Вітенко М. Д. Історія Центрально-Східної Європи в давні часи і середньовіччя: навчально-методичний посібник / М. Д. Вітенко. – Івано-Франківськ: ПНУ ім. В. Стефаника, 2019. – 112 с., Давні слов’яни. Археологія та історія: навч. посібник / Н. С. Абашина [та ін.]. – К.: Стародавній Світ, 2012. – 366 с., Десятничук І. О. Історія південних і західних слов’ян від найдавніших часів до кінця ХVІІІ століття: навч. посібник / І. О. Десятничук. – К.: Видавничий дім «КОНДОР», 2018. – 156 с., Історія західних і південних слов’ян (з давніх часів до ХХ ст): курс лекцій: навч. посібник / за ред. В. І. Ярового. – К.: Либідь, 2001, 2009. – 630 с., Історія західноєвропейського Середньовіччя: хрестоматія: навч. посібник / упоряд. М. О. Рудь. – К.: Либідь, 2005. – 656 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): виробити у студентів вміння аналізувати та узагальнювати фактичний матеріал, оцінювати найважливіші події та явища, динаміку історичних процесів; навчити студентів зіставляти історичні події з епохами, орієнтуватися в науковій періодизації історії регіону; виробити вміння знаходити, критично аналізувати, систематизувати та узагальнювати потрібну інформацію з середньовічної та ранньомодерної історії народів Центральної та Південно-Східної Європи; сформувати навички застосовувати набуті знання для прогнозування політичної ситуації в сучасному світі, вивчення та викладання історичних дисциплін.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.2 – 10 балів/6 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4 – 10 балів/6 балів. 3. Індивідуальне завдання (реферат) з тем ЗМ1: РН 2.5 – 10 балів/6 балів. 4. Індивідуальне завдання (есе) з тем ЗМ2: РН 2.6 – 15 балів/9 балів. 5. Робота під час семінарських занять ЗМ1: РН 1.1, 1.2 ,2.1, 2.2, 2.3, 2.4 – 20 балів/12 балів. 6. Робота під час семінарських занять ЗМ2: РН 1.3, 1.4, 2.5, 2.6, 3.1, 4.1 – 15 балів/9 балів. - підсумкове оцінювання – залік: РН 3.1, 4.1 – 20 балів /12 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю
Мова викладання
українська