Історія Стародавнього Сходу

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія Стародавнього Сходу
Код дисципліни
ОК 23
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні етапи, хронологію подій, головних дійових осіб у розвитку цивілізацій Стародавнього Сходу, причини та наслідки політичних, соціальних та релігійних протиріч у суспільствах Стародавньої Передньої Азії, причини та наслідки політичних, соціальних та релігійних протиріч у суспільствах Стародавньої Південно-Східної Азії, природно-кліматичні умови та географію Стародавнього Сходу, рух народів, знань та технологій. Вміти давати критичну характеристику джерельної бази з історії Стародавнього Сходу, використовувати фактологічний матеріал для підготовки інформаційних наукових довідок, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки подій, фактів, явищ та персоналій в історії цивілізацій Стародавнього Сходу. Робити самостійні висновки щодо суспільнополітичного розвитку народів Стародавнього Сходу та робити самостійні оцінки перспектив появи та розвитку суспільно-політичних процесів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати хронологію та періодизацію подій Стародавнього Сходу, основні факти суспільнополітичного розвитку давньосхідних цивілізацій. Вміти критично аналізувати повідомлення джерел, аналізувати різні явища соціальноекономічного, політичного, етно-релігійного і культурного життя народів Передньої Азії, Північної Африки, Ірану, Стародавньої Індії та Стародавнього Китаю . Володіти елементарними навичками логічного та критичного мислення, самостійної оцінки та тлумачення історичних процесів та фактів, самостійного пошуку джерел і наукової літератури.
Зміст навчальної дисципліни
Вивчатимуться основні етапи та хронологія подій становлення людської цивілізації у соціо-культурному явищі Стародавнього Сходу. Будуть проаналізовані погляди на становлення держави серед давніх народів, формування та еволюцію державних та громадянських інституцій. Вивчатиметься процес технологічного прогресу на Стародавньому Сході. Висвітлюватимуться процеси етногенезу давніх народів та особливості їхнього культурного розвитку. Аналізуватиметься міфологічне мислення давніх людей, їхній світогляд та взаємини з природою. В ході вивчення дисципліни будуть отримані навички критичного опрацювання джерел та вміння видобувати історичну інформацію з різних типів джерел та давньої літератури. Мета дисципліни – формування системних знань студентів історичного факультету про зародження, особливості та етапи розвитку населення цивілізацій Стародавнього Сходу (Стародавніх Єгипту, Месопотамії, Східного Середземномор’я, Малої Азії, Ірану, Індії та Китаю).
Рекомендована та необхідна література
Гоман Ю.О До питання про історико-географічне поняття “Дашт-і-Кипчак” //Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Історія. К., 2000. Вип. 47. С. 19 – 21. Гоман Ю.О., Охріменко О.С. Цивілізації Стародавнього Сходу. Китай. Навчально-методичний посібник. Київ, 2021. 208 с. Гоман Ю.О. Етнічна приналежність кочового населення південноукраїнських степів у ХIV– XVIст. // Історичний журнал. К., 2004. № 4. С. 21 – 26. Гоман Ю.О. Монгольське завоювання східноєвропейських степів у першій половині ХІІІ ст. // Університет. – К., 2004. - № 2. – С. 45 – 56; Гоман Ю.О. Населення східноєвропейських степів у ХІІІ – XIVст. // Київ:«Четверта хвиля», 2006. Гоман Ю.О. Методичні рекомендації до семінару з історії середньовічного Сходу на тему “Утворення і розквіт Золотої Орди у ХІІІ – XIVст.” // Київ: ВЧ філософського факультету, 2003. Крижанівський О.П. Історія стародавнього Сходу. Київ, 2002
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування вмінь студентів системно й історично аналізувати загальне й особливе в суспільно-політичному, економічному, культурному і духовному розвитку цивілізацій Стародавнього Сходу, вироблення навичок компаративного бачення культурних процесів у хронологічних рамках стародавньої історії, вироблення толерантного і об’єктивного ставлення до різних народів, культур, релігійних вчень, об’єктивного бачення різноманітності соціо-культурних систем, методики опрацювання наукової літератури та джерельних публікацій з дисципліни. Студент повинен знати причини та наслідки історичних подій та явищ на Стародавньому Сході. Студент повинен вміти давати оцінку подіям в історії Стародавньому Сході, робити узагальнення та висловлювати самостійні висновки з тих чи інших проблем історії давніх цивілізацій.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Самостійна робота. Підсумкове оцінювання (у формі екзамену/комплексного екзамену: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента:знання хронології подій та географії Стародавнього Сходу, вміння встановити причинно-наслідковий зв'язок між фактами, явищами, персоналіями цивілізацій Стародавнього Сходу, вміння з’ясувати причини, умови, простежити хід, визначити головні рушійні сили суспільно-політичного розвитку. Форма проведення екзамену – письмова, види завдань – комплексні з елементами тестових технологій; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки – 24 бали. Умови допуску до підсумкового іспиту: необхідна умова допуску до екзамену: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 36 балів.
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра історії стародавнього світу та середніх віків
Історичний факультет