Історія України (від початку Другої світової війни - до 1991 р.)

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія України (від початку Другої світової війни - до 1991 р.)
Код дисципліни
ОК 17
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати основні терміни та поняття дисципліни, наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів історії України з Другої світової війни до 1991 року, основні тенденції та закономірності історичного розвитку України в конкретні історичні періоди. Вміти знаходити для освітньої та наукової діяльності історичні джерела присвячені історії України в 1939-1991 рр., працювати з історичними текстами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв, встановлювати причиннонаслідкові зв’язки між подіями, явищами, процесами та робити обґрунтовані висновки про них, проводити системний аналіз та робити обґрунтовані висновки щодо результатів діяльності осіб і спільнот у конкретні історичні періоди. Приймати і обґрунтувати рішення, що пояснюють взаємозв’язки між процесами у минулому та на сучасному етапі української історії.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; термінологічно-понятійний апарат з історії; характерні особливості історичного процесу в Україні в різні історичні періоди. Вміти самостійно застосовувати набуті знання на практиці релевантними методами опрацювання наукових праць та інформаційно-довідкових видань; використовувати сучасні інформаційно-пошукові сервіси.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається із 2-х модулів. У першому модулі вивчаються історія України напередодні Другої світової війни, «українське питання» у міжнародних відносинах у передвоєнний час, державотворчі процеси в Карпатській Україні, українські землі на початковому етапі Другої світової війни, бойові дії на теренах України впродовж німецькорадянської війни. Висвітлюються особливості встановлення і функціонування нацистського окупаційного режиму в Україні, зародження та розгортання Рухів Опору, вигнання нацистських окупантів з території України. Аналізуються втрати українців у Другій світовій війні та внесок українського народу у перемогу над нацизмом. Досліджуються проблеми повоєнної відбудови в Україні, український визвольний рух у повоєнне десятиліття. У другому модулі розглядається історія України в періоди «відлиги», «застою» та «перебудови». Вивчаються суспільно-політичні, соціально-економічні та національно-культурні процеси в УРСР у 1953-1991 роках, діяльність органів влади тоталітарного режиму, протестноопозиційні рухи в Україні. Аналізуються закономірні чинники, що призвели до розпаду СРСР та відновлення незалежності України. Мета дисципліни – опанування здобувачами освіти суті історичних процесів, що відбувалися в Україні впродовж 1939-1991 рр., усвідомлення їхнього об’єктивного характеру, взаємозв’язку та взаємозалежності, а також закономірностей розвитку, ролі об’єктивних та суб’єктивних чинників в історії України; формування вміння працювати із вітчизняними та зарубіжними історичними джерелами пов’язаними з дослідженням новітньої історії України.
Рекомендована та необхідна література
Випробовуючи долю, гартуючи волю. Україна й українці в ХХ – на початку ХХІ ст. У 3-х кн. / Авт. кол.: В. Даниленко, В. Крупина, С. Кульчицький та ін. - Кн. 2: Від Другої світової до холодної: війни в долі України. – К, 2021. – 624 с. Грицак Я. Нариси історії України. Формування модерної нації ХІХ-ХХ століття. – К, 2019. – 656 с. Енциклопедія історії України / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. – Т. 1-10. – Київ, 2004– 2013. Історія України: хрестоматія / Упорядн. В. М. Литвин; Відп. ред. В. А. Смолій. – К., 2013. – 1054 с. Пивовар С.Ф., Черевичний Г. С. та ін. Історія України: Новітня доба: навчальний посібник /В. М. Литвин, В. Ф. Колесник, А. Г. Слюсаренко, Г. С. Черевичний та ін.; за ред. В. М. Литвина. – К., 2012. – 480 с. Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950х рр.): Колективна монографія / Відп. ред. В. М. Даниленко. – К., 2010. – Кн. 2. – Ч. 1-2. – 351 с.; Ч. 3. – 336 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – формувати здатність здійснювати аналіз явищ і подій новітньої історії України застосовуючи принципи та методи історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати економічні, соціальні, політичні і духовні явища і процеси, що відбувалися в Україні впродовж 1939-1991 рр.; вироблення навичок компаративного бачення розвитку України в контексті світових процесів ХХ ст.; усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому України та світу та на сучасному етапі. У курсі історії України новітньої доби пропонується забезпечити три рівні знання: морфологічний (факт), семантичний (зміст факту), прагматичний (оцінка історіографічна і власна студента).
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота. Модульний контроль. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 40 балів; результати навчання які будуть оцінюватись – знання основних термінів і понять дисципліни, наукової хронології, періодизації і характеристики основних етапів історії України з Другої світової війни до 1991 року, основних тенденцій та закономірностей історичного розвитку України в конкретні історичні періоди; вміння відшуковувати для освітньої та наукової діяльності історичні джерела, працювати з історичними джерелами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв, проводити системний аналіз та робити обґрунтовані висновки щодо результатів діяльності осіб і спільнот у конкретні історичні періоди; форма проведення і види завдань – письмовий іспит, в білеті 4 запитання.
Мова викладання
українська