Етнічні конфлікти

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Етнічні конфлікти
Код дисципліни
ВК 1.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати предмет, завдання, категорії курсу «Етнічні конфлікти». Знати методологічні засади вивчення етнічних конфліктів. Знати процес виникнення та перебіг етнічних конфліктів. Знати сучасні теорії етнічності та етнічного конфлікту. Вміти пізнавати та пояснювати передумови, що лежать в основі етнічних зіткнень. Вміти спираючись на наукові методи пізнання, аналізувати причини етнічних конфліктів. Вміти встановлювати роль міжнародної дипломатії у вирішенні етнічних зіткнень. Вміти розуміти значення міжнародних неурядових організацій у розв’язанні етнічних конфліктів. Вміти провести порівняльний аналіз. Вміти з’ясовувати роль і місце етнокультурних та етноконфесійних чинників, що можуть провокувати етнічні конфлікти. Вміти враховувати історичний досвід при розробці тактичних підходів по запобіганню етнічних зіткнень. Вміти аналізувати основні стратегії розв’язання етнічних конфліктів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати причини та характерні риси етнічних конфліктів. Вміти визначати передумови та особливості перебігу етнічних зіткнень як в історичній ретроперспективі, так і на сучасному етапі розвитку суспільства з урахуванням глобалізацій них процесів та міжнародної міграції. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна спрямована на вивчення конфліктного потенціалу міжетнічних відносин. На історичних прикладах розглядаються найбільш відомі та масштабні етнічні конфлікти, їхній перебіг та наслідки. Аналізуються різні стратегії запобіганню конфліктних відносин між різними етнокультурними та етноконфесійними групами, а також особливості тактичних підходів до їх вирішення з використаннях сучасних інструментів міжнародної дипломатії. Вивчення поставленої проблеми реалізується шляхом дослідження особливостей перебігу етнічних конфліктів та основних факторів, які на це впливають. Мета дисципліни – дати студентам комплексне уявлення про передумови, причини, перебіг та результати етнічних конфліктів в загальноцивілізаційному контексті. Зазначена дисципліна покликана розкрити закономірності і особливості виникнення етнічних зіткнень через призму аналізу конфліктного потенціалу міжкультурної комунікації, менталітету різних етносів, характерних рис їхніх релігійних уявлень, тощо. На історичних прикладах розглядаються різні стратегії вирішення етнічних конфліктів та практичні рекомендації щодо їх запобігання.
Рекомендована та необхідна література
Арістова А.В. Релігійні конфлікти в сучасному світі: природа, вияви, шляхи врегулювання [Текст] : монографія, 2007. - 336 c. Богомолов О., Данилов С., Семиволос I., Яворська Г. Ісламська ідентичність в Україні. – Київ, 2005. Геноциди та етнічні конфлікти у ХХ ст. [Текст] : матеріали кругл. столу до 100-ї річниці геноциду вірм. народу на теренах Осман. імперії, [Запоріжжя, 17 квіт. 2015 р.] / [редкол: В. І. Мільчев та ін.] ; Запоріз. нац. ун-т, Іст. ф-т, Каф. всесвіт. історії та міжнар. відносин [та ін.]. - Запоріжжя : [б. в.], 2015. - 172 с. Гірник А. Конфлікти: структура, ескалація, залагодження [Текст] / А. Гірник, А. Бобро ; Українська академія держ. управління при Президентові України, Центр досліджень адміністративної реформи. - К. : Видавництво Соломії Павличко "Основи", 2003. - 172 с. Горовіц Д. Міжетнічні конфлікти [Текст] : з новою передм. / Д. Л. Горовіц ; пер. з англ. О. А. Ківшик. - Х. : Каравела, 2004. - 684 с. .
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про етнічні конфлікти. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти елементи науково- дослідної роботи, вміти пізнавати та пояснювати передумови, причини, особливості та характерні риси етнічних зіткнень на реальних історичних прикладах, аналізувати вплив етнічного фактора на соціальні та політико-державні інститути та їхній конфліктний потенціал.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – екзамен; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; Оцінюються такі результати навчання студента: вміння спираючись на наукові методи пізнання, аналізувати причини етнічних конфліктів; вміння проводити порівняльний аналіз різних етнічних конфліктів; форма проведення екзамену – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали. Необхідна умова допуску до екзамену: студент не допускається до екзамену, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до екзамену 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Ростислав Михайлович Конта
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет