НАСЕЛЕННЯ СВІТУ: ПРОБЛЕМИ ЕТНОДЕМОГРАФІЇ

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
НАСЕЛЕННЯ СВІТУ: ПРОБЛЕМИ ЕТНОДЕМОГРАФІЇ
Код дисципліни
ВК 1.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний інструментарій, методи, методологію, особливості джерельної бази дисципліни. Знати спільні та відмінні риси різних наукових етнологічних шкіл; основні етапи формування етнодемографічних знань у світовій науці. Вміти користуватися понятійно-категоріальним апаратом, пов’язаним з етнодемографією. Вміти застосовувати концептуальні наукові підходи зарубіжної етнодемографії. Вміти аналізувати етнологічні дослідження з точки зору використаних теоретико-методологічних підвалин. Вміти застосовувати набуті знання для вивчення етнокультури українського народу. Вміти оперувати знаннями про населення світу з найдавніших часів до початку ХХ ст., використовувати джерельну базу. Вміти з’ясовувати особливості та характерні риси національних та регіональних особливостей етнодемографічного розвитку; характеризувати основні етапи становлення населення світу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: основні етапи розвитку становлення і розвитку етнології як науки. Вміти: здійснювати пошук та опрацювання інформації, пов’язаної з етнодемографією. Володіти: понятійно-категоріальним апаратом етнодемлграфії.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядаються основні етапи становлення науки про населення світу, етнологічні знання за доби античності, середньовіччя та раннього нового часу, інституціалізація етнологічної науки у Європі та США, основні напрямки та наукові школи, зокрема еволюціонізм, дифузіонізм, французька соціологічна школа, біологічні, етнопсихологічні течії, функціоналізм, структуралізм, постструктуралізм тощо. Особлива увага приділяється вивченню першоджерел. Мета дисципліни – формування у здобувача освіти комплексу теоретичних та практичних фахових знань, умінь і навичок щодо етнодемографічних процесів у світі з найдавніших часів до початку ХХІ ст.
Рекомендована та необхідна література
Григор’єва С.В. Основи демографії. Конспект лекцій. Харків: ХПІ, 2010. 77 с. Джаман В.О., Круль В.М. Демографія: навч. Посіб. Чернівці: Рута, 2009. 160 с. Джаман В.О. Регіональні системи розселення: демогеографічні аспекти. Чернівці: Рута, 2003. – 392 с. Демографічна криза в Україні: причини та наслідки. За ред. С.І. акад.. НАН України С. І. Пирожкова. К.: ІВЦ, Державний комітет статистки України, 2003. 231 c. Етнонаціональні процеси в Україні: історія та сучасність. / О.Б. Беренштейн, Н.А. Зіневич, В.Т. Зінич та ін.; За ред. В.І. Наулка. К.: Голов. спеціаліз. ред. літ. мовами нац. меншин України, 2001. 424 с. Заставний Ф.Д. Населення України. Львів, МП «Край», Товариство української мови імені Тараса Шевченка «Просвіта», 1993. 224 с. Населення України. Імперативи демографічного старіння. К.: Інститут демографії та соціальних досліджень НАН України, 2014. 288 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування системи знань про предмет, особливості джерельної бази, основні поняття й наукові категорії, які використовуються у процесі викладання дисципліни; засвоїти характер та основні тенденції етнодемографічного розвитку населення світу; вміти з’ясовувати особливості та характерні риси національних та регіональних особливостей етнодемографічного розвитку; характеризувати основні етапи становлення населення світу.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат. Презентація тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати здобувач освіти – 40; оцінюються такі результати навчання здобувача освіти: Здатність розвивати соціальне усвідомлення ролі культурної спадщини, популяризація знань про народну культуру, звичаї, традиції, способи господарювання, особливості харчування і т.д., форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень іспитової оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали. Необхідна умова допуску до іспиту: здобувач освіти не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Анатолій Петрович Коцур
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет