Розвиток етнологічних знань в Україні (до початку ХХ ст.)

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Розвиток етнологічних знань в Україні (до початку ХХ ст.)
Код дисципліни
ОК 08
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати видатних дослідників та основні дослідження в галузі історії української етнології XIX ст. Знати давньоруські джерела та етнографічну інформацію, яку вони містять. Знати пам’ятки етнографічної думки XV–XVII ст. Знати особливості процесу становлення української етнології як науки у XVIII ст. Знати особливості процесу етнокраєзнавчих досліджень у регіонах України (I пол. XIX ст.) Знати особливості процесу етнокраєзнавчих досліджень у регіонах України (II пол. XIX ст.). Вміти аналізувати джерела та праці з етнологічної проблематики. Вміти аналізувати вплив історичних подій (процесу) на розвиток етнологічних знань (науки).
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші факти, події та процеси історичного минулого України, мати базові знання з української етнології. Вміти аналізувати джерела та праці з етнологічної проблематики. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Етнографічна інформація в давньоруських джерелах. Накопичення етнографічних знань в Україні в XV – XVII ст. Етнографічні знання в першій половині XVIII ст. Культура і побут українців у вітчизняній науці останньої третини XVIII ст. Початок становлення української етнології як науки. Українська етнологія в першій половині XIX ст. Етнографічні дослідження в регіонах України у другій половині XIX ст. Діяльність наукових інституцій етнологічного напрямку, навчальних закладів, наукових товариств, музеїв, окремих вчених та їх науковий доробок. Дослідники і дослідження в галузі історії української етнології. Мета дисципліни – формування системного уявлення у студентів про розвиток етнологічних знань та етнологічної науки в Україні від початків писемності – до поч. XX ст.
Рекомендована та необхідна література
Болтарович З. Україна в дослідженнях польських етнографів XIX ст. – К., 1976. Борисенко В. Традиційна етнічна культура українців в історичному розвитку //Народна творчість та етнологія. – 2013. – № 5. – C. 27 – 39. Гнатюк В. Видатна пам’ятка українського народознавства // Максимович М. Дні і місяці українського селянина. – К., 2002. – С. 9 – 24. Горленко В., Кирчів Р. Історія української етнографії. – К., 2005. Горленко В.Ф. М.О. Максимович як етнограф (до 180-річчя з дня народження) //Народна творчість та етнографія. – 1984. – № 6. – С. 31 – 36. Горленко В.Ф. та ін. Етнографія Києва і Київщини: Традиції й сучасність. – К.,1986. Губицький Л. Етнічний компонент «Чтений в Историческом обществе Нестора-Летописца» (1879 – 1914 рр.) // Історичний журнал. – 2003. – № 1. – С.52 – 56. Зіновіїв Климентій. Вірші. Приповісті посполиті. – К., 1971. Кирчів Р. Етнографічно-фольклористична діяльність «Руської трійці». – Львів, 1990. Колесса Ф. Історія української етнографії. – К., 2005.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): ознайомити студентів з предметом, особливостями джерельної бази, основними поняттями й науковими категоріями, які використовуються у процесі викладання дисципліни; формування вмінь студентів аналізувати головні тенденції розвитку етнологічних знань та етнологічної науки в Україні; вироблення навичок роботи з науковою літературою і комплексом джерел. Дисципліна «Розвиток етнологічних знань в Україні до поч. XX ст.» має значний світоглядний та виховний аспект, що передбачає вироблення в професійних істориків навичок самостійних оцінок і власних суджень щодо етнополітичних, ідеологічних проблем.
Методи та критерії оцінювання
- семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1. – 10 балів/ 6 балів. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4. – 10 балів/ 6 балів. 3. Індивідуальне завдання 1: РН 1.2. – 10 балів/ 6 балів. 4. Індивідуальне завдання 2: РН 1.3. – 10 балів/ 6 балів. 5. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 1): РН 1.1., 1.2, 1.3. – 20 балів 12 балів. 6. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 2): РН 1.4., 1.5, 1.6. – 20 балів/12 балів. 7. Підсумкова контрольна робота Р.Н. 2.1, 2.2. – 20 балів/ 12 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. - підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олександр Петрович Гончаров
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет