ІСТОРІЯ ЗАБОРОНЕНИХ КНИГ
Освітня програма: Історичне туризмознавство
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
ІСТОРІЯ ЗАБОРОНЕНИХ КНИГ
Код дисципліни
ВК 3.4
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати історію виникнення структуризації влади та вироблення нею принципів і норм соціальної поведінки, основні причини виникнення дозованих свобод, контрольно-цензурних органів, основні джерела та критично аналізувати спеціальну літературу по проблемі, найважливіші факти та події , пов’язаних з історією заборонених книг давньої, середньовічної, нової та новітньої доби. Вміти виявляти та опрацьовувати історичні джерела різних видів щодо сучасних подій, пов’язаних з забороною деяких книг, формувати, обґрунтовувати, формулювати власне бачення на проблему заборону людської думки у сучасних умовах, здійснювати історичний аналіз впливу суспільно-політичних процесів на намагання позбутися цензури, встановити причинно-наслідковий характер окремих аспектів суспільно-культурного розвитку, розвитку друкованого слова в різні історичні епохи. Уміти вести дискусію, в тому числі з використанням спеціальної термінології, творчості.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати фактори, що спричинили запровадження дозованих свобод, контрольно-цензурних органів, які охороняли політичні основи влади, бюрократично-ієрхаїчну систему, суспільство, Церкву.
Вміти аналізувати процеси становлення контрольно-цензурних органів; розуміти їх сутність, визначати їх місце і значення в історії заборонених книг; уміти працювати з комплексом джерел; вести самостійні дослідження в межах дисципліни;
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна спрямована на ознайомлення студентів з історією книжкової справи, її впливу на розвиток суспільства і світової культури, історію цензури та різноманітних обмежень щодо поширення друкованого слова; удосконалюються вміння самостійно аналізувати основні події, пов’язані з історією заборонених книг, застосовувати набуті знання з історії у повсякденній діяльності для підготовки публічних виступів, рефератів, аналітичних довідок; нести відповідальність за самостійно прийняті рішення в інтерпретації джерел з історії формування та розвитку книжної культури, взаємин суспільства та політичних, релігійних структур влади.
Мета дисципліни – опанування студентами суті історичних процесів, пов’язаних з взаєминами суспільства та політичних структур влади, Церкви, суспільних організацій, починаючи від ранній цивілізацій Сходу і європейського терену, які супроводжувалися соціальними колізіями, пов’язаними з заборонами людської думки, книг.
Рекомендована та необхідна література
Бейджент М., Ли Р. Цепные псы церкви, 2006. – 352 с., Бутрин М.До історії австрійської цензури // Архіви України. – Ч. 5. – Київ, 1970.
Жирков Г. В. История цензуры в России XIX–XX века, 2001. – 368 с., Зеленов М. В. Спецхран и историческая наука в советской России в 1920–1930-е годы // Отечественная история. – 2000. – № 2. – С. 129-141., Індекс заборонених книг // Юридична енциклопедія: у 6 т., 1998. – Т. 2: Д–Й. – 744 с., Каролидес Н. Дж., Балд М., Соува Дон Б., Евстратов А. 100 запрещенных книг: Цензурная история мировой литературы, 2007., Кирієнко О. Ю. Цензура в Україні // Енциклопедія історії України, 2013. – Т. 10: Т–Я. – С. 448., Стоян Т. А. Система політичної цензури в УРСР у 1920–1930 рр.: монографія, 2010. – 410 с., Федотова О. О. Політична цензура друкованих видань в УСРР–УРСР (1917–1990 рр.), 2009. – 352 с., Федотова О. Цензура політична // Політична енциклопедія, 2011. – С. 768.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Виробити у студентів вміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, оцінювати найважливіші події та явища в історії боротьби з людською думкою через аналіз джерельних даних; удосконалити навички знаходити, критично аналізувати, систематизувати і узагальнювати інформацію щодо особливостей політичної, релігійної, моральної складової в країнах, де відбувалася заборона відповідних книг з найдавніших часів до сьогодення; формуються вміння застосовувати набуті знання у повсякденній діяльності для підготовки публічних виступів, аналітичних довідок тощо.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Індивідуальне завдання. Робота під час семінарських занять. Підсумкове контрольне опитування (залік).
Максимальний бал / пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: залік. форма проведення заліку – усна, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; Оцінюють студента: вміння встановити причинно-наслідковий характер окремих аспектів суспільно-культурного розвитку людства, розвитку друкованого слова в різні історичні епохи; уміння аргументовано вести дискусію, в тому числі з використанням спеціальної термінології, що визначає своєрідність політичного, соціально-економічного і культурного розвитку країн Європи та Азії, ставлення їх до плюралізму думок, розмаїття духовної творчості. Мінімальний пороговий рівень за якої залік вважається складеним – 12 балів. Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається, якщо набрав менше ніж 48 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
В’ячеслав
Михайлович
Мордвінцев
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет