Соціологія освіти

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Соціологія освіти
Код дисципліни
ОК32
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1 знати історію та сучасний стан соціології освіти; 1.2 знати основи загальнотеоретичних висновків та методологічних підходів соціології освіти, зміст основних концепцій, теоретичних позицій та ключових понять, котрі використовуються соціологічною наукою в галузі досліджень освіти; 2.1 розуміти смисл процесів, що відбуваються в системі освіти, зокрема, на глобальному, національному, локальному рівнях; 2.2 виокремлювати головні проблеми та тенденції розвитку освіти, самостійно аналізувати та узагальнювати соціальну інформацію про місце і роль освіти в сучасному світовому та вітчизняному суспільному житті; 3 публічно презентувати результати самостійної роботи; 4 самостійно розробляти дослідницький проект по освітній проблематиці на засадах пошуку та аналізу результатів соціологічних досліджень.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати сучасні соціологічні теорії, основи соціології культури, соціальної статистики та демографії. 2. Володіти елементарними навичками використання методів соціологічного дослідження.
Зміст навчальної дисципліни
І. Соціологія освіти як галузь наукового знання. 1 Соціологія освіти в соціологічному дискурсі. 2 Експлікація основних соціологічних підходів до вивчення освіти . ІІ. Соціологічні виміри освіти. 3 Освіта як соціальний інститут. 4 Організації в освітньому просторі. 5 Групова структура освіти: від одиничного до масового. ІІІ. Актуальні проблеми сучасної освіти. 6 Реформи освітніх систем: порівняльна перспектива. 7 Тенденції розвитку сучасної освіти. 8 Сучасні соціальні практики та основні моделі управління освітніми системами.
Рекомендована та необхідна література
Городняк І. В. Соціологія освіти [навчальний посібник]/ І. В. Городняк. – Львів : «Новий світ-2000», 2011. – 265 с. Д′юї Д. Демократія і освіта/ Д. Д'юї ; пер. з англ.: І. Босак, – Львів: Літопис, 2003. -290 с. Нечітайло І.С Сучасна соціологія освіти: від соціологічної теорії до освітньої практики. – Х.:Кондор, 2019. - 296 с.(Розділ 1, с.8-64) Купрій Т.Г. Соціологія освіти.Навчальний посібник. – К.:Логос, 2014. – 304 с. Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/4497/1/T_Kupriy_SO_IS.pdf (Розділ 1, с.6-25, Розділ 3, с.51-76, Розділ 7, с.189-243) Курс лекцій із соціології освіти : навч. посібник для студентів закладів вищої освіти / Нар. укр акад. ; за заг. ред. К. В. Астахової. – 4-е вид., перероб. і доп. – Харків : Вид-во НУА, 2021. – 300 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекції, семінарські заняття, самостійна робота, презентація
Методи та критерії оцінювання
1 письмова робота по темі 1: РН1.1, РН1.2 –5/3 балів 2 письмове завдання по темі 2: РН1.1, РН1.2 – 3/1,8 балів 3 написання есе по темі 3:РН 2.1, РН 2.2. – 5/3 балів 4 презентація результатів індивідуального завдання по темі 4: РН3, РН4 –10/6 балів 5 підготовка коротких повідомлень по темі 5: РН2.1, РН2.2 – 2/1,2 бали 6 рецензування статті по темі 6: РН1.2, РН2.1, РН 2.2 – 5/3 балів 7 аналіз практичної ситуації по темі 7: РН2.1, РН 2.2 – 5/3 балів 8 аналіз практичної ситуації по темі 8: РН 3,РН2.2, РН4 – 5/3 балів 9 виконання контрольних робіт: РН1.1, РН1.2, РН2.1, РН2.2, РН4 – 20 балів/12 (2 роботи по 10 максимальних або 6 мінімальних балів за кожну) підсумкове оцінювання: письмовий іспит РН1.1, РН1.2, РН2.1, РН2.2, РН4 (білет містить дві частини: перша – тести, друга – проблемне запитання/ситуація) – 40 балів (20 максимальних балів або 12 мінімальних балів за кожне питання білету). Мінімальний бал успішного складання (отримання загальної позитивної оцінки) іспиту – 24 бали
Мова викладання
українська