Методи вимірювання соціальних показників

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Методи вимірювання соціальних показників
Код дисципліни
ВБ1.9
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1 Знання соціальної сутності, гносеологічних та методологічних основ побудови соціальних показників. 1.2 Розуміння науково-теоретичних та соціально-практичних витоків побудови соціальних показників. 2.1 Вдосконалення навичок інтерпретації та операціоналізація основних понять дослідження, шкалування, здійснення та оцінка результату шкалограмного аналізу. 2.2 Опанування навичок конструювання соціальних показників та забезпечення якості вимірювання. 3.1 Демонструвати вміння організовувати та забезпечувати підтримку комунікації в процесі виконання групових завдань. 4.1 Вміти інтерпретувати результати вимірювання соціальних показників, оцінювати якість отриманого результату.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування дисциплін «Проектування соціологічного дослідження», «Методи аналізу соціологічних даних», «Інструментарій соціологічного опитування». 2. Знання теоретичних основ методології проведення соціологічних досліджень.
Зміст навчальної дисципліни
1 Поняття та сутність соціального показника як теоретичного конструкту. 2 Методологічні проблеми побудови показників в соціологічному дослідженні. 3 Операціоналізація понять як основа побудови соціальних показників. Латентно-структурний аналіз понять за Лазарсфельдом. 4 Одновимірне шкалювання. Оціночні та установочні шкали. Шкалограмний аналіз. 5 Метод парних порівнянь. Багатовимірне шкалювання. 6 Традиційні критерії якості вимірювання. Статистичні показники надійності соціологічної інформації. 7 Система соціальних показників. Методологічні проблеми побудови системи соціальних показників у соціологічному дослідженні. 8 Побудова соціальних індексів (на прикладі індексу задоволення життям та індексу соціального самопочуття). 9 Сучасні системи соціальних показників. Інтегральні показники соціального розвитку країни. Соціальні індикатори розвитку. 10 Поняття соціальної експертизи як методу інтегральних передбачень соціальної ситуації.
Рекомендована та необхідна література
Дембіцький, С. (2019). Розробка соціологічних тестів: методологія і практики її застосування : монографія. Київ: Інститут соціології НАН України, 304 с. Blagojević, D., Nagy, I., Lukić, A., & Tešić, D. (2020). Adaptation to climate changes through theories of urban development. Deturope. 12 (3), 37-57. Salnikova, S. (2017). Social Well-Being the Residents of Lutsk: About What Monitoring Data Say. Sociology: Theory, Methods, Marketing, No 2, 105–118. Sydorov, М., Salnikova, S. (2021). SERVQUAL Model in HEI Monitoring Survey as a Part of quality Assurance Policy. Advances in Economics, Business and Management Research, Atlantis Press, Vol. 170, 204–209. Vallier, K. (2019). Social and Political Trust: concepts, causes and consequences, Washington, Niskanen Center, 16 p. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., Berry, L. L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, The Journal of Marketing, 49(4), 41-50. .
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне, робота в групах, самостійна робота, презентація проекту
Методи та критерії оцінювання
1. виконання завдань під час практичного заняття РН 1.1, РН 1.2, РН 2.1, РН 2.2, РН 4.1 30/18 балів 2. інтерпретація та операціоналізація понять дослідження, шкалування, шкалограмний аналіз РН 1.2, РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 50/30 балів 3. розробка, застосування і презентація індексу РН 1.2, РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1імум – 20/12 балів. підсумкове оцінювання – залік
Мова викладання
українська