Людина в полікультурному суспільстві

Освітня програма:

Структурний підрозділ:

Назва дисципліни
Людина в полікультурному суспільстві
Код дисципліни
ОК 39
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
4. Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування.5. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.6. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій.9. Аналізувати ефективність культурних політик, технологій реалізації культурних ідей у контексті конкретних параметрів їх впровадження.16. Визначати, формулювати та аргументувати власну громадянську та професійну позицію щодо актуальних суспільних питань.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні положення з курсів «Історія зарубіжної та української культури», «Естетика», «Етика», «Філософія», «Релігієзнавство». 2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури, культурних процесів та подій; застосовувати основні терміни, категорії и класифікації культурології в аналізі соціально-культурних явищ та процесів; виявляти сучасні тенденції співіснування різних культур в умовах глобалізації та міжкультурного діалогу, прогнозувати перспективи їх розвитку з урахуванням особливостей перебігу культурних процесів в умовах глобалізації та полікультурності. 3. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та вияву інформації; критичного ставлення до соціокультурної реальності та передбачення можливих варіантів розвитку, використання іншомовних фахових культурологічних інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Глобалізаційний контекст функціонування полікультурного суспільства. Проблема ідентичності в світлі колізії «свої –чужі». Мультикультуралізм як політика визнання. Криза мультикультуралізму і пошук конструктивних форм співіснування в просторі полікультурності. Глобальна етика як соціокультурний запит. Глобальна етика: головні цінності та імперативи. Український етнокультурний простір. Проблеми та перспективи розвитку полікультурності в Україні в умовах глобалізації. Ксенофобія, расизм і нетерпимість як явища сучасного життя. Прояви ксенофобії та расизму в сучасному українському суспільстві. Дискримінація як злочин: міжнародне право у боротьбі з дискримінацією. Становлення правової заборони дискримінації та її основних проявів в Україні. Культура толерантності як запит сучасності
Рекомендована та необхідна література
Людина у полікультурному суспільстві. – Київ, 2010. Ирхин Ю.В. Социология культуры: учебник – М.,, 2006. Кризис мультикультуризма и проблемы национальной политики. - М., 2013Культурологія – Харків,2013.Кукатас Ч. Теоретические основы мультикультурализма (елект.пос). Тлостанова М.В. От философии мультикультурализма к философии транскультурации– М., 2008. Международное сообщество и глобализация угроз безопасности в 2 частях. Ч.1. – Великий Новгород, 2008.Кеворкян Р. Геноцид армян - М.: Яуза-каталог, 2015. Сегеда С.П. Антропологія. Навчальний посібник для студентів гуманітарних спеціальностей вищих навчальних закладів. - К., 2001. Бауман З. Индивидуализированное общество – М., 2005. Бауман З. Текучая современность. – СПб., 2008. Кимлика У. Мультикультурализм/Современная политическая философия. -М. 2010. Назарчук А.В. Этика глобализирующегося общества. – М., 2002. Тейлор Ч. Мультикультуралізм і "політика визнання" – К., 2004
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах: 12 / 24 балів 2. Самостійна робота (конспект текстів): 4 / 6 балів 3. Самостійна робота (цінностей національних культур та експертиза щодо універсальних засад їх діалогу в умовах глобалізації): 6 / 10 балів 4. Самостійна робота (дослідження родоводу як дослідження європейської культурної своєрідності як фактору впливу на сучасні вітчизняні полікультурні реалії): 8 / 10 балів 5. Контрольна робота - 6 / 10 балів Підсумкове оцінювання у формі іспиту: Іспит у письмовій формі: 24 / 40 балів Екзаменаційне оцінювання відбувається в письмовій формі. Білет складається з 2 питань, кожне з яких оцінюється за шкалою 20 білів, що в загальному підсумку дає 40 балів за іспит. Рекомендований мінімум допуску до іспиту – 36 балів.
Мова викладання
Українська