Проблеми культурної ідентичності в сучасному світі

Освітня програма:

Структурний підрозділ:

Назва дисципліни
Проблеми культурної ідентичності в сучасному світі
Код дисципліни
ВБ 1.1.
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1. Розуміти специфіку та особливості реалізації культурних ідей, образів, та смислів, а також критично оцінювати можливості їхньої інтерпретації для розв’язання суспільно-значимих проблем. 2. Аналізувати текстові та візуальні джерела інформації щодо культурних явищ та процесів, верифікувати інформацію у відповідності до професійних задач. 3. Аналізувати культурні права та свободи людини, форми та механізми їхньої ідентифікації, інкультурації, культурної адаптації з урахуванням регіональної специфіки 6. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення професійних питань, презентації результатів досліджень та проектів. 7. Оцінювати історичні здобутки та новітні досягнення культурології.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. студенти мають знати етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні культурологічні поняття та категорії; основи політології, етики, культури повсякденності; основні культ. теорії та методи культ. досліджень, у т.ч. методи філософії культури, культ. антропології, соціології культури. 2. Вміти виокремлювати та аналізувати інформацію щодо проявів феномену культурної ідентичності, процесу культурної ідентифікації, номенклатури ідентитетів та ідентифікаторів та застосовувати основні терміни, категорії і класифікації культурології задля виокремлення та аналізу проблем культурної ідентичності в сучасному світі, специфіки та особливостей процесу культурної ідентифікації; передбачати ймовірні суперечності культ. ідентичностей в полікультурному світі, знаходити адекватні механізми їх вирішення та застереження. 3. Володіти елементарними навичками роботи з консолідованою інформацією
Зміст навчальної дисципліни
Частина курсу 1. «Феномен ідентичності в контексті міждисциплінарних досліджень» Феномен ідентичності в сучасному соціогуманітарному дискурсі. Структура ідентичності. Кінцеві засади культурної ідентичності. Стратегії набуття культурної ідентичності. Частина курсу 2. «Суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі» Ціннісні детермінанти культурної ідентичності: виклики українського сьогодення. Культурні ідентичності корінних народів Криму. Суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі: Каталонія, Країна басків, Галісія, Валенсія. Суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі: Фландрія, Валлонія. Суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі: Шотландія, Уельс. Суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі: Курдистан, Кашмір.
Рекомендована та необхідна література
Бауман З. Идентичность в глобализирующемся мире // Бауман З. Индивидуализированное общество. М., 2002. Богомолов О., Семиволос І., Данилов С. Іслам і політика ідентичності в Криму: від символічних війн до визнання культурного розмаїття. К., 2009. Гібернау М. Ідентичність націй. К.: Темпора, 2012. Декомб В. Клопоти з ідентичністю. К.: Стилос, 2015. Донскіс Л. Збентежена ідентичність і сучасний світ. К.: Факт, 2010. Нагорна Л. Соціокультурна ідентичність: пастки ціннісних розмежувань. К.: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2011. Носова Г. Ю. Невизначеність соціального процесу: навколо ідентичності. К.: Стилос, 2016. Свасьян К. Человек в лабиринте идентичностей. М., 2009. Сміт Е. Національна ідентичність. К.: Основи,1994. Тейлор. Ч. Джерела себе. Творення новочасної ідентичності. К.: Дух і Літера, 2005. Фукуяма. Ф. Ідентичність. Потреба в гідності й політика скривдженості. К.: Наш формат, 2020. Хантингтон С. Кто мы?: Вызовы американской национальной идентичности. М., 2004.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. Участь у дискусіях: 10/15 балів 2. Самостійна робота (аналітична робота за першоджерелами): 4/8 балів 3. Самостійна робота (індивідуальна проектна робота): 18/30 балів 4. Контрольна робота: 4/7 балів. 5. Іспит у письмовій формі: 24 / 40 балів Підсумкове оцінювання у формі іспиту: підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів) визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру та іспит. Екзаменаційне оцінювання відбувається в письмовій формі. Білет складається з 2 питань, кожне з яких оцінюється за шкалою 20 балів, що в загальному підсумку дає 40 балів за іспит.
Мова викладання
українськa

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет