УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ РУХ ХІХ СТ.

Освітня програма: Історія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ РУХ ХІХ СТ.
Код дисципліни
ВК 2.9
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати джерела, здобутки історіографії й термінологічно-понятійний апарат з історії українського національного руху пізньомодерного часу Знати особливості українського націотворення згідно германської та французької концепцій націотворення, варіанти періодизації українського національного руху пізньомодерного часу Знати особливості входження малоросійських станів до імперської соціальної структури Знати характерні риси української моделі ідеальної суспільної організації, запропонованої діячами Словʼянського товариства св. Кирила та Методія Вміти характеризувати особливості українського громадівського руху наприкінці 1850 – на початку 1860-х рр. Вміти визначати здобутки київської Старої громади 1860 – 1870-х рр. Вміти визначати відмінності між репресивними заходами стосовно української мови в 1860 – 1870-х рр. Вміти характеризувати особливості українського національного руху в Західній Україні
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні методологічні підходи до вивчення курсу, в тому числі сучасні концепції щодо дослідження націоналізму та національних рухів; необхідні визначення та спеціальну термінологію з історії українського національного відродження; джерела та історіографію дослідження українського національного руху; етапи розвитку українського національного відродження; ідеологію та зміст українського національного відродження; регіональну специфіку розвитку українського національного руху; здобутки та результати українського національного руху XIX ст. 2. Вміти визначати особливості сучасних піходів до вивчення націоналізму та національних рухів, використовуючи здобутки вітчизняної, російської та західної історіографії; 3. Володіти навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з джерельною базою й історіографією дослідження історії українського національного руху в останні десятиріччя XVIII – початку ХХ ст. Розкриття світоглядних орієнтирів малоросійської світської та духовної еліти в останні десятиріччя XVIII ст. Висвітлення етапів українського руху на тлі розвитку європейської, окремо польської та російської визвольної думки та польських визвольних традицій у межах боротьби з російською окупацієї. Порівняльна характеристика історіософських поглядів діячів польського й українського визвольних рухів на прикладі праць Адама Міцкевича та Миколи Костомарова. Аналіз світоглядних орієнтирів, архетипічних образів «нового українця», закладених творами Тараса Шевченка, Маркіяна Шашкевича, Івана Франка. Висвітлення програмних засад й філософського обґрунтування руху українських культурників. Розкриття історії та ідейної спадщини діячів українського соціалістичного та націонал-демократичного рухів, національного радикалізму Івана Франка та його впливів на молодь, вивчення історії парамілітарного руху в Західній Україні (січовий та сокілький рухи, формації Січових стрільців).
Рекомендована та необхідна література
1. Забужко О. Філософія української ідеї та європейський контекст. Франківський період. – К.: Наукова думка, 1992. – 119 с. 2. Касьянов Г. В. Теорії нації та націоналізму: Монографія. – К.: Либідь, 1999. – 352 с. 3. Катренко А.М. Український національний рух XIX ст. В 2 ч. Навчальний посібник для студентів історичного факультету. – К., 1998–1999. – Ч. 1, 2. 4. Катренко А. М., Катренко Я. А. Національно-культурна та політична діяльність Київської громади (60-90-ті рр. ХІХ ст.). – К., 2003. – 180 с. 5. Когут З. Російський централізм і українська автономія: Ліквідація Гетьманщини, 1760–1830. – К.: Основи, 1996. – 317 с. 6. Левицький К. Історія політичної думки галицьких українців. 1848-1918. – Т.1-2. – Львів, 1926-1927. 7. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе. – К., 1994. – Т. 1, 2. 8. Россия – Украина: история взаимоотношений. Отв. редакторы: Миллер А. И., Репринцев В. Ф., Флоря Б. Н. – М.: Школа «Языки русской культуры», 1997. – 248 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, самостійна робота, контрольна робота (тест), реферат
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.3 – 13 балів/8 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 13 балів/8 балів. 3. Оцінювання роботи під час експрес-опитування ЗМ1: РН 2.1-2.2 – 18 балів/12 балів. 4. Оцінювання роботи під час експрес-опитування ЗМ2: РН 2.3-2.4– 16 балів/8 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. підсумкове оцінювання -
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет