Мовна кодифікація і культура білоруської мови

Освітня програма: Східнослов"янська філологія та англійська мова:теор.і пр.студ.:білор. та українська мови і літ.

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Мовна кодифікація і культура білоруської мови
Код дисципліни
ННД 06
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН2. Упевнено володіти державною та іноземною (білоруською, англійською, чеською/хорватською) мовами для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійного й наукового спілкування; презентувати результати досліджень державною та іноземною мовами. ПРН5. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у славістичному професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня. ПРН6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби білоруської, української, англійської мов та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН9, ПРН16. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті “Профіль програми”.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати: основні етапи історії білоруської мови, тенденції та актуальні завдання білорусистики як лінгвістичної галузі, проблематику праць видатних філологів-білорусистів, основи функціональної стилістики у світлі норм сучасної білоруської літературної мови. 2. Вміти: здійснювати стилістичний аналіз (відповідно до різних типів стилістичних теорій); орієнтуватися в засобах стилетворення, визначати функціональну належність конкретних одиниць білоруськомовного тексту, оперувати стилістичними нормами сучасної білоруської літературної мови, виправляти помилки в різних функціональних стилях білоруської мови. 3. Володіти елементарними навичками: наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання іншомовних фахових інформативних джерел; аналітичної роботи з білоруськомовними текстами; продукування складних усних і письмових повідомлень білоруською мовою; взаємодії і співробітництва у навчанні у ситуаціях пошукового характеру.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – вивчення теоретичних основ і комунікативних можливостей сучасної білоруської літературної мови, питань її кодифікації і стандартизації, актуальних проблем, пов’язаних із функціонуванням мови в соціумі; формування фахових компетентностей майбутніх славістів, здатних до вирішення складних спеціалізованих завдань, здійснення аналітичних досліджень та розробки стратегій мовної політики. Дисципліна належить до науково-дослідницького складника, спрямована на засвоєння культури мови і мовлення, поглиблення знань із загальної і практичної стилістики, формування навичок лінгвостилістичного аналізу текстів, практичного використання мовного матеріалу відповідно до умов і цільової настанови фахівця в різних сферах комунікативної, професійної і науково-дослідницької діяльності. Дисципліна складається з двох модулів. Заняття проводяться у вигляді лекцій і практичних занять із застосуванням інтерактивних методів навчання. Завершується дисципліна екзаменом.
Рекомендована та необхідна література
Беларуская мова ў ХХІ стагоддзі: асноўныя тэндэнцыі развіцця (да 80 годдзя акадэміка А.І. Падлужнага) Зборнік матэрыялаў Міжнароднай навуковай канферэнцы , Мінск, 28–29 кастрычніка 2015 года / Цэнтр даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі. – Мінск : Права і эканоміка, 2015. Запрудскі С. М. Беларускае мовазнаўства і развіццё беларускай літаратурнай мовы: 1920–1930 я гг. Мінск БДУ, 2013. Лепешаў, І.Я. Сучасная беларуская літаратурная мова: спрэчныя пытанні: Дапаможнік / І.Я. Лепешаў. – Гродна: ГрДУ, 2002. Міхневіч А.Я., Кунцэвіч Л.П., Назаранка Ю.В. Слоўка за слоўкам: алф. давед. па культуры бел. мовы для ўсіх. – Мінск: Выд. цэнтр БДУ, 2006. – 166 с. Плотнікаў Б.А., Антанюк Л.А. Беларуская мова: Лінгвістычны кампендыум. – Мн., 2003. Шкраба, І. Р. Варыянтнасць у сучаснай беларускай мове: структурна-граматычны і функцыянальна-дынамічны аспекты / І.Р. Шкраба. – Мінск: Асар, 2004. – 239 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні та практичні заняття, керівництво самостійною роботою та контроль за її виконанням, індивідуальні консультації, екзамен.
Методи та критерії оцінювання
Після лекцій із відповідних тем проводяться практичні заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до запланованих видів робіт та форм контролю: усна доповідь/ презентація/ укладання бібліографії до теми (max. 6б.), реферат/ письмова аналітична робота (max. 10б.), модульна контрольна робота (max. 5б.), доповнення, участь у дискусії (max. 4б.). Упродовж семестру перевіряються письмові роботи, проводяться індивідуальні консультації, оцінюється рівень засвоєння матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання. Підсумкове оцінювання проводиться у формі комплексного іспиту. Студенти, які набрали за двома модулями сумарно меншу кількість балів, ніж критично-розрахунковий мінімум – 37 балів, до складання іспиту не допускаються. Семестрову підсумкову оцінку формують бали, отримані студентом у процесі виконання заявлених видів робіт, та бали, отримані на іспиті, максимальний розподіл здійснюється за таким алгоритмом: 60 балів (60%) – семестровий контроль і 40 балів (40%) – іспит).
Мова викладання
білоруська, українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра слов'янської філології
Навчально-науковий інститут філології