Російська література в контексті світової культури

Освітня програма: Російська мова та література (для іноземців) (мова навчання російська) / Русский язык и литература

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Російська література в контексті світової культури
Код дисципліни
ОК.12
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти російської літератури.ПРН 10. Збирати й систематизувати мовні та літературні факти, інтерпретувати тексти різних стилів і жанрів.ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням класичних і новітніх методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованихданих.ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань і власну точку зору на них та їїобґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу.ПРН 19. Цінувати різноманіття та мультикультурність світу й керуватися у своїй діяльності сучасними принципами толерантності, діалогу та співробітництва.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування навчальної дисципліни «Теорія літератури».
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна «Російська література в контексті світової культури» знайомить студентівіз основними теоретичним напрацюваннями на помежів’ї літературознавства, семіотики такультурології, формує уміння і навички індивідуальної науково-дослідницької діяльності.Виклад дисципліни засновано на уявленні про культуру як семіотичний механізм, заснованийна перетині безлічі кодів та перекодуванні тексту при його переході з однієї семіотичноїсфери в іншу. У межах вивчення дисципліни відбувається формування уявлень про сучаснінапрямки літературознавчих та культурологічних досліджень, що зачіпають питаннямеханізмів культурної пам’яті, пам’яті жанру, постколоніальних студій, взаємодії мистецтв.Основний акцент зроблено на дослідженні проблеми співвідношення літератури та іншихвидів мистецтва, а також на поняттях «точки зору», «хронотопу», «можливих світів».
Рекомендована та необхідна література
Лотман Ю.М. Об искусстве. Санкт-Петербург : Искусство, 1998. Смирнов И. П. Смысл как таковой. Санкт-Петербург : Академический проект, 2001. 352 с. Смирнов И.П. От противного. Разыскания в области художественной культуры. Москва : Новое литературное обозрение, 2018. Успенский Б. Поэтика композиции. Санкт-Петербург : Азбука, 2000. 348 с. Эко У. О литературе / пер. С. Сидневой. Москва : АСТ: Corpus, 2016. 416 с.Эко У. От древа к лабиринту. Исторические исследования знака и интерпретации / пер. О. Поповой-Пле. Москва : Академический проект, 2016.559 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські заняття, самостійна робота. Теоретичні методи (пояснювально-ілюстративний, метод проблемного викладу), свідомо-практичні (пояснення, спостереження). Дослідницька робота над самостійними творчими проектами, які виконуються у процесі підготовки до семінарських занять.
Методи та критерії оцінювання
Уснівідповіді, модульні контрольні роботи (творчі проекти). Оцінювання знань та вмінь студента відбувається систематично, відповідно до тематичного плану лекційних і семінарських занять. Критерії оцінювання кожного виду завдань див. у робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
російська