Розпізнавання і синтез усного мовлення

Освітня програма: «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Розпізнавання і синтез усного мовлення
Код дисципліни
ДВС.1.07
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 16. Використовувати спеціалізовані концептуальні знання з прикладної лінгвістики для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. ПРН 17. Планувати, організовувати, здійснювати і презентувати дослідження та/або інноваційні розробки в галузі прикладної лінгвістики. ПРН 20.1. Застосовувати у створенні лінгвістичних інформаційних систем методи проєктування діалогових систем (Question-answering system), систем розпізнавання та синтезу усного мовлення, автоматичного редагування та реферування текстів, контент-аналізу та сентимент-аналізу. ПРН 22.1. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті «Профіль програми».
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1) Успішне опанування курсів: «Методологія та організація наукових досліджень з основами інтелектуальної власності», «Основні напрями прикладної лінгвістики», «Основні напрями фундаментальної лінгвістики», «Інтернет-лінгвістика»; 2) Знання теоретичних основ загального мовознавства, загальної фонетики та фонетики сучасної української мови, математичної та комп’ютерної лінгвістики, корпусної лінгвістики, інформатики та програмування; 3) Володіння методикою фонетичного та фонетико-акустичного аналізу; навичками математичного та комп’ютерного моделювання лінгвістичних явищ; математичними основами роботи комп’ютерної техніки; 4) Уміння використовувати фонетичну та фонематичну транскрипцію; створювати лінгвістичні бази даних і знань; використовувати мову програмування для моделювання лінгвістичних явищ.
Зміст навчальної дисципліни
У межах дисципліни розглядаються головні напрямки галузі мовленнєвих інформаційних технологій (автоматичний синтез та розпізнавання усного мовлення, розпізнавання та верифікація мовця, розпізнавання мови); сучасні технології та методики створення звукових баз даних і знань; вивчаються підходи до синтезу та розпізнавання мовлення. Студенти опановують загальну структуру найсучасніших систем розпізнавання та синтезу мовлення, навчаються розуміти значення та функції всіх її основних компонентів, бачити проблеми галузі та шукати шляхи їх вирішення. На практичних заняттях студенти матимуть можливість тестувати сучасні системи розпізнавання та синтезу мовлення, експериментувати з різними підходами до синтезу мовлення, вивчаючи переваги та недоліки кожного з них, працювати з сучасними базами даних і знань для розпізнавання мовлення. Лекційні та практичні заняття, самостійний пошук і опрацювання різноманітних наукових джерел демонструють студентам, як знання та навички з різних галузей поєднуються в міждисциплінарній сфері, а також майбутнє мовленнєвих інформаційних технологій.
Рекомендована та необхідна література
Вінцюк Т.К., Сажок М.М., Селюх Р.А., Федорин Д.Я., Юхименко О.А., Робейко В.В. Автоматичне розпізнавання, розуміння та синтез мовленнєвих сигналів в Україні. // Управляющие системы и машины. – № 6 (278). – Киев, 2018. – С. 7-24. Плахотнікова О. Використання програми Elan в роботі зі звукозаписами корпусу українського усного мовлення // Українське мовознавство. Харків, 2014. – Вип. 44. – Част. 1. – С. 238-243. Плющ Н., Бас-Кононенко О., Дудник З., Зубань О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. – К., 2002. Робейко В.В., Сажок М.М. Розпізнавання спонтанного мовлення на основі акустичних композитних моделей слів у реальному часі. // Штучний інтелект. – № 4'2012. – Донецьк, 2012. – С. 253-263. 1Сажок Н. Н., Робейко В. В., Федорин Д. Я., Селюх Р. А. Система преобразования телерадиовещания в текст для украинского языка. Управляющие системы и машины. 2015. № 6. С. 66–73.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота. Види робіт: Відповідь на практичному занятті. Лабораторна робота. Підготовка та презентація доповіді. Тести.
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контролю (усні відповіді, лабораторні роботи, презентація наукової доповіді, тести). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують "зараховано". Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують "незараховано".
Мова викладання
Українська, англійська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології