Теорія літератури: семіотика художнього тексту

Освітня програма: «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Теорія літератури: семіотика художнього тексту
Код дисципліни
ННД.05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми і пропонувати шляхи їх вирішення у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства у галузі семіотики художнього тексту. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються. ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу магістранти мають бути ознайомленими з основними фактологічними знаннями гуманітарного характеру, освоїти основні етапи та характеристики історико- літературного процесу в Україні та світі, мати уявлення про структуру літературного твору.
Зміст навчальної дисципліни
Предметом вивчення навчальної дисципліни є знакова природа мистецтва, зокрема художньо-літературного твору як одиниці мистецтва слова, закономірності художньо-літературного процесу та його дослідження ресурсами прикладної семіотики. У дисципліні запропоновано розглядати літературу як знакову систему, невіддільну частину художньої системи культури, як спосіб збереження та передачі інформації завдяки використанню символічних форм, як катеріальний вияв культурних конвенцій та кодів. Курс апелює не лише до власне літературознавчих концепцій, а й до герменевтики як вчення про розуміння, пояснення та тлумачення текстів, до загальної теорії комунікації, основ комунікативної лінгвістики, структуралізму та постструктуралізму, теорій інтерсеміотичності, що є важливими етапами теоретичного осмислення художньої літератури як процесу безперервного семіозису.
Рекомендована та необхідна література
1. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. Київ, 2008. 2. Ділі Дж. Основи семіотики. Львів, 2000. 3. Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів. Львів. Літопис, 2004. 4. Клочек Г., Синергія літературного твору. Навчальний посібник з теорії літературного твору. Дніпро, 2020. 5. Марко В. Аналіз художнього твору. Київ, 2013. 6. Павлюк Л. Знак, символ, міф у масовій комунікації. Львів, 2006. 7. Шаповал М. Інтертекстуальність: історія, теорія, поетика: Навчальний посібник. Київ, 2013. 8. Шаповал М. Поворотний момент: зміна форм репрезентації художньої біографії в сучасній драматургії. Курбасівські читання. 2020. №15.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Відповіді на занятті, доповнення, участь у дискусії, реферативні завдання, творчі завдання, контрольна робота. Лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу та художньої літератури для підготовки до аудиторної активності: усних відповідей, доповнень, аналітичних завдань, письмових робіт) та за самостійну роботу (творча робота, реферативне опрацювання першоджерел для усних та письмових відповідей).
Мова викладання
Українська