Дискурс-аналіз та лінгвістика тексту

Освітня програма: «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Дискурс-аналіз та лінгвістика тексту
Код дисципліни
ННД.07
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження у галузі прикладної лінгвістики. ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти сучасної лінгвістики. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування Частини 1 «Комунікативний та семантичний синтаксис» комплексної багатосеместрової дисципліни «Лінгвопрагматика мовної комунікації», а також комплексної дисципліни «Актуальні питання мовознавства»; 2. Знання теоретичних основ загального мовознавства; фонетики, граматики, семасіології, стилістики української мови; структурної лінгвістики; лінгвістичної експертизи тексту; комунікативного і семантичного синтаксису; 3. Володіння методиками лінгвістичного аналізу мовних одиниць, лінгвістичної експертизи тексту, техніками формального моделювання лінгвальних явищ.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна “Дискурс-аналіз та лінгвістика тексту” є Частиною 2 комплексної дисципліни “Лінгвопрагматика мовної комунікації” (ОК 5, 8 кредитів) - складника освітньо-наукової програми “Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)” підготовки фахівців за освітнім рівнем “магістр” (спеціальність 035 “Філологія”, спеціалізація 035.10 “Прикладна лінгвістика”). У межах Частини 2 передбачено систематизувати знання магістрантів, здобуті під час вивчення попередніх розділів науки про мову, передусім курсу “Лінгвістика тексту і дискурсологія”, та доповнити їх засадничими поняттями, термінологією, теоретико-методологічними основами дискурс-аналізу; розглянути етапи розвитку й принципи провідних шкіл дискурс-аналізу і в такому руслі схарактеризувати поняття дискурс, текст, висловлювання, мовленнєвий акт, мовленнєвий жанр, окреслити критерії класифікації різновидів і жанрів текстів / дискурсів, поглибити навички комплексного лінгвістичного аналізу тексту / дискурсу, репрезентувати основні методики дискурсивного аналізу.
Рекомендована та необхідна література
2. Бацевич Ф. Нариси з комунікативної лінгвістики. Монографія. Львів: Видавничий центр при ЛНУ ім. Івана Франка, 2003. 281 с. 3. Бацевич Ф. С. Вступ до лінгвістичної генології : навч. посіб. Київ : Академія , 2006. 248 с. 4. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підр. Київ : Академія, 2004. 344 с. 5. Борботько В. Г. Принципы формирования дискурса. Изд. 4-е. Москва : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2011. 288 с. 6. Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту: навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2009. 264 с. 7. Загнітко А. П. Основи дискурсології: наук.-навч. вид. Донецьк: ДонНУ, 2008. 194 с. 8. Загнітко А. П. Лінгвістика тексту: Теорія і практикум. Наук.-навч. посіб. Донецьк : ДонНУ, 2006. 289 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Форми занять: лекція, семінар, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки - результати навчання (знання 1.1, 1.2), що складає 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки - результати навчання (вміння 2.1, 2.2); (комунікація 3.1, 3.2 ); (автономність і відповідальність 4.1 - 4.3), що складає 60% загальної оцінки. Підсумкове оцінювання проводиться у формі комплексного іспиту: • на іспиті оцінюються такі результати навчання: РН 1.1,1.2; 2.1, 2.3; 4.2, 4.3. • максимальна кількість балів на іспиті - 40 балів, мінімальна кількість балів (позитивна оцінка), які додаються до семестрових - 24 бали (60% максимальної кількості балів, відведених на екзамен); • іспит проводиться у формі письмової роботи; екзаменаційний білет складається з двох завдань: 1 теоретичне питання з відкритою відповіддю (10 балів); 30 тестових завдань (30 балів).
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології