ІСТОРІЯ НАУКИ І ТЕХНІКИ

Освітня програма: ОПП Культурологія 2021

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
ІСТОРІЯ НАУКИ І ТЕХНІКИ
Код дисципліни
ВБ 3.09.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2024/2025
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 5. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати: основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні історичні етапи розвитку матеріальної і духовної культури та їхні основні здобутки; основи філософії, знання про специфіку філософських проблем у їхньому стосунку до науки, культури, релігії, мистецтва. 2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо наукових здобутків певної історичної епохи; вирізняти особливості функціонування в системі культури певної історичної епохи; вирізняти особливості наукових знань в системі знань людини про світ; застосовувати основні методи загальної історії культури до аналізу наукових здобутків.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Вступ до історії науки. Формування історії науки як наукової дисципліни. Тема 2. Практичні джерела виникнення та розвитку людських знань. Переднаука. Тема 3. Особливості формування наукового знання: від міфологічного до раціонального сприйняття світу. Наука в давньогрецькій культурі. Тема 4. Антична наука: наукове знання і технічні мистецтва еллінізму й Риму. Тема 5. Середні віки в історії науки: paннє середньовіччя (V–ХІ ст.) і пізнє середньовіччя (ХІІ – ХІV cт.). Тема 6. Наука епохи Відродження. Тема 7. Формування класичної науки Нового часу: Галілеєвий період. Тема 8. Формування класичної науки Нового часу: І Ньютон. Тема 9. Наука Просвітництва (ХVІІІ ст.). Тема 10. Особливості формування і розвитку наукової думки в Україні ХVІІ - ХVІІІ ст. Тема 11. Технічний прогрес і наукове знання ХІХ ст. Тема 12. Вплив науково-технологічного прогресу ХХ ст. на розвиток суспільства. Тема 13. Досягнення сучасної науки: стратегії та перспективи (ХХІ ст.)
Рекомендована та необхідна література
Пікашова Т.Д., Шашкова Л.О. Основи історії науки і техніки. Навч. посібник. – Київ, ІЗНМ. - 1997. – 399 с. Історія європейської цивілізації. За редакцією Умберто Еко. Близький Схід. – Харків, «Фоліо», 2016. – 1310 с. Історія європейської цивілізації. За редакцією Умберто Еко. Рим. – Харків, «Фоліо», 2015. – 1040 с. Історія європейської цивілізації. За редакцією Умберто Еко. Греція. – Харків, «Фоліо», 2016. – 1159 с. Історія європейської цивілізації. За редакцією Умберто Еко. Середньовіччя. Собори. Лицарі. Міста. – Харків, «Фоліо», 2018. – 672 с. Історія європейської цивілізації. За редакцією Умберто Еко. Середньовіччя. Варвари. Християни. Мусульмани. – Харків, «Фоліо», 2018. – 704 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Загальний обсяг 90 год., в тому числі: Лекцій – 30 год. Семінари – 30 год. Самостійна робота - 30 год.
Методи та критерії оцінювання
Усна доповідь: 5 балів – студент у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно та аргументовано його викладає, глибоко та всебічно розкриває зміст поставленого завдання, використовуючи обов’язкову та додаткову літературу 4 бали - студент у достатньому обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно його викладає, але може не вистачати аргументації в поясненнях, в основному розкриває зміст поставленого завдання, використовує обов’язкову літературу. Допускаються несуттєві неточності 3 бали – в цілому володіє навчальним матеріалом, але не демонструє глибини знань, не спирається на необхідну навчальну літературу, Має у відповіді суттєві неточності 2 бали – не в повному обсязі володіє матеріалом, фрагментарно та поверхово його викладає, недостатньо розкриває зміст поставлених питань. Має суттєві помилки у відповіді
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра теоретичної і практичної філософії
Філософський факультет